Ska en makes lån delas mellan makarna vid skilsmässa?

Hej!

Vad gäller om under äktenskap en man tar lån från banken och där bara den ene av makarna står som låntagare. Om man skiljas - är det bara låntagare ska betala lån tillbaka eller lån ska delas mellan både makarna? Som jag förstår - var av makarna har enskild egendom, och lån måste betalas av den maken som har tagit lånet. Vi har sånt äktenskapsförord:

Undertecknade, avtalar genom detta äktenskapsförord att all den egendom, som var och en av oss idag äger och i framtiden kommer att förärva ska utgöra enskild egendom. Någon giftorätt ska altså inte föreligga i vårt ärktensap.

Som enskild egendom räknas således var och ens likvida tillgånger, lösore som av endera parten medförts till hushållet samt lösöre som av endera parten senare tillförts hushållet. Arv eller gåva till endera parten skall likadeles vara enskild egendom.

Tack på förhånd for svaret,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler om äktenskap och skilsmässa finns i äktenskapsbalken. I 1 kap 3 § äktenskapsbalken står att varje make råder över sin egendom och svarar för sina skulder. Det är alltså inte så, som många tror, att makar automatiskt äger all egendom gemensamt. Om det finns egendom i äktenskapet som omfattas av giftorätt delas dock värdet av sådan egendom lika mellan makarna vid bodelning enligt 9-11 kap äktenskapsbalken när äktenskapet upplöses, antingen genom skilsmässa eller dödsfall. Skulder överförs dock inte mellan makarna, oavsett om det finns giftorättsgods eller inte. Har en make ensam tagit ett lån svarar hen därför ensam för detta, även efter en skilsmässa.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare