FrågaFAMILJERÄTTBodelning06/09/2021

Ska en övernattningslägenhet jag köpt ingå i bodelningen med min sambo?

Under vår sambotid köpte jag en bostadsrätt. En 1:a på 29 km2. Jag använde den som övernattningslägenhet, när jag arbetade sena skift, så jag slapp att pendla. Den är inte köpt som gemensamt boende eller för gemensamt bruk. Min fråga är, ska den ingå i bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att svara på din fråga kommer jag hänvisa till sambolagen (SamboL). I mitt svar utgår jag ifrån att du och din partner är sambor, och inte är gifta med varandra. Skulle ni vara gifta idag och ska skilja er och därmed göra bodelning, är svaret helt annorlunda.

Vad ingår i bodelningen mellan sambor?

I bodelningen mellan sambor ingår samboegendomen (8 § SamboL). All egendom som inte är samboegendom hålls utanför bodelningen och den som äger egendomen behåller den.

Samboegendom är sambornas gemensamma bostad och bohag, om egendomen förvärvats för gemensam användning (3 § SamboL).

Vad menas med sambornas gemensamma bostad?

Med sambornas gemensamma bostad menas en bostad som en av samborna, eller samborna gemensamt, innehar och som är avsedd att vara sambornas gemensamma hem, och huvudsakligen innehas för detta ändamål (5 § SamboL).

Ska din bostadsrätt ingå i bodelningen?

Jag tolkar din fråga som att du och din sambo har ett gemensamt boende, och utöver det har du köpt en bostadsrätt. Eftersom bostadsrätten du köpt inte köptes för att vara ert gemensamma boende, och inte heller används som ert gemensamma boende, är det inte en gemensam bostad. Er ordinarie bostad är er gemensamma bostad, och denna ska ingå i bodelningen. Din bostadsrätt ska därmed inte ingå i bodelningen, utan hålls helt utanför och du behåller den.

Jag hoppas att detta var svar på din fråga! Mvh,

Emma JohannessonRådgivare