FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll11/12/2018

Ska föräldrar betala hälften var av underhåll för barn?

Sonen är över 18 och studerar på annan ort och bor hos min bror på samma ort, då ska väl båda föräldrarna betala hälften var av det förlängda underhållet?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga till Lawline!

Jag vet inte exakt vad du menar med "förlängt underhåll" då det inte finns exakt skrivet så i lagtext eller liknande. Så jag tolkar det som ett av följande alternativ:

1. Underhållsbidrag. (kallas även för underhåll)

2. Förlängt underhållsstöd

Bara för att mitt svar ska bli så korrekt som möjligt vill jag bara beskriva skillnaden mellan underhållsbidrag och underhållsstöd. Underhållsbidrag regleras nämligen i föräldrabalken (FB) medan förlängt underhållsstöd regleras i socialförsäkringsbalken (SFB).

Underhållsbidrag i föräldrabalken

Föräldrar ska betala underhåll för sina barn. Föräldrarna ska betala så mycket som är rimligt med hänsyn till barnets behov och föräldrarnas ekonomiska förmåga. Underhållsbidrag betalas som längst till 21 års ålder om barnet går i grund- eller gymnasieskola. Går barnet inte i skola ges underhållsbidrag till dess att barnet fyller 18 år. (FB 7 kap 1 § 1 st)

Underhållsbidragets belopp bestäms antingen genom att föräldrarna och barnet avtalar om hur högt beloppet ska vara eller genom att rätten beslutar om beloppet genom en dom. (FB 7 kap 2 § 2 st)

Det belopp som ska betalas till barnet ska föräldrarna betala efter sin förmåga (FB 7 kap 1 § 3 st). Detta innebär att underhållsskyldigheten fördelas mellan föräldrarna i relation till deras respektive ekonomiska förmåga. För att tydliggöra: om exempelvis ena föräldern tjänar 50 000kr och den andra föräldern tjänar 20 000kr ska den föräldern som tjänar mer också betala större del av underhållsbidraget.

Förlängt underhållsstöd i socialförsäkringsbalken

Om en förälder betalar ett lägre belopp än det som är bestämt eller inte betalar över huvud taget har barnet rätt till underhållsstöd (SFB 17 kap 2 § och SFB 18 kap 9 §). Det förlängda underhållsstödet ges enbart till barn över 18 år om de studerar (SFB 18 kap 6 § och SFB 18 kap 18 §). Det förlängda underhållsstödet ges av försäkringskassan till den studerande. Den föräldern som egentligen ska betala underhållet ska senare betala tillbaka det som försäkringskassan ger till barnet. Så som jag förstått det ska de som betalar tillbaka till försäkringskassan dela på summan.

Tillbaka till din fråga och lite rekommendationer

Jag skulle gissa att det som du syftar på är underhållsbidrag som ni båda föräldrar ska betala till eran son. Svaret på din fråga är alltså: underhållet betalas av varje förälder utefter deras ekonomiska förmåga att betala. Jag kan inte svara exakt om just ni ska betala hälften var eftersom jag inte vet eran ekonomiska situation.

Eftersom underhållsbidraget ska bestå av ett belopp ni bestämmer tillsammans kan ni även bestämma kring hur mycket varje förälder ska betala. På försäkringskassans hemsida kan ni beräkna hur underhållsbidraget kan fördelas, jag länkar den här!

Jag skulle därför rekommendera dig att tala med den andra föräldern för att gemensamt försöka bestämma beloppet på underhållsbidraget och hur mycket ni ska betala av det var. Om ni kommer fram till passande belopp för er båda bör ni skriva ett avtal på vad ni kommit fram till. Framförallt för att det är skönt att alltid ha ett avtal att luta sig mot om det blir krångel. Även försäkringskassans hemsida kan hjälpa er med det så jag länkar det här!

Om det är så att ni inte kommer överens kring hur mycket vardera förälder ska betala eller hur mycket bidraget ska vara på så har ni dessutom rätt till så kallade "samarbetssamtal". Då får ni träffa en kommunanställd som hjälper er! Detta är kostnadsfritt och ni behöver bara kontakta er kommun.

Om det är så att ni inte alls kommer överens även med hjälp av samarbetssamtal och hjälp av försäkringskassan kan ni vända er till tingsrätten. Detta är inget jag rekommenderar då det kostar både i pengar och energi samt kan bli en rätt långdragen process, men det är i alla fall fullt möjligt!

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga och vet lite hur du kan gå vidare om det behövs! Du kan alltid kontakta oss på vår telefonrådgivning eller ställa en till fråga så gör vi vårt bästa för att hjälpa dig!

Allt gott!

Karin EkströmRådgivare