Ska gåva inkluderas av äktenskapsförord

Vi har beslutat oss för att skilja oss. Vi har ett äktenskapsförord som säger att allt som förvärvas därefter samt avkastningen därav skall vara enskild egendom.

En av oss har fått en fastighet som gåva efter äktenskapsförordet skrevs. I gåvobrevet står det utskrivet att gåvan inte är enskild egendom.

Vad gäller nu ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Jag förstår din fråga som att du vill veta om huset kan anses som enskild egendom eller inte. Jag kommer vända mig till Äktenskapsbalken för att besvara denna fråga.

Enligt 7 kap 3 § ÄktB (Äktenskapsbalken) har man rätt att bestämma över sin egen egendom genom äktenskapsförord. I och med att ni har upprättat ett sådant avtal, där all egendom som förvärvas (med förvärvas menas köpa, få i gåva, etc.) efter att äktenskapsförordet har skrivits ska bli enskild egendom. Jag har svårt att se att gåvan skulle undslippa eller undgå ert äktenskapsförord, enbart på den premissen att gåvobrevet inte tydligt har sagt att egendomen ska anses som enskild. Jag anser att ert äktenskapsförord även ska inkludera även denna gåva. För vidare utredning rekommenderar jag att ni kontaktar våra jurister här på Lawline!

Hoppas att det var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare