Ska hemtjänstbolaget stå för förlusten?

Hej. Min son är sängliggandes med stark huvudvärk.. Han har därför hjälp av hemtjänsten. Nu har vi upptäckt att personalen har skrivit ordagrant : Verkar som Mattias har tagit sömntablett. Vaknar ej men svarar på tilltal. Tar hans visakort i( plånboken i jackan) för inhandling av coca cola och energidryck.. En hemtjänstjej har vi polisanmält dä räkn ifrån närbutiken i dec och jan var ca 2000 kr. Har fått veta att denna tjej nyligen fåttsparken för en liknande händelse.Trotts detta är vår polisnmälan nedlagd. Chefen vill att vi ska anmäla till förs bolag. Jag anser att detta får hemtj bolaget ersätta min sons förluster. Visst har tjejen begott en brottslig handling både med att ta kortet utan lov. Och handa saker för egen räkning. Ska hemtj bolaget stå för förlusten.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Den anställda vid hemtjänsten har gått utanför hennes befogenhet om hon har handlat varor som din son inte har samtyckt till. Därmed ska hennes arbetsgivare ersätta skadan som hon har orsakat. (3 kap. 1 § Skadeståndslagen)

Om du undrar något mer får du gärna skriva till Lawline igen!

Oskar ForsbergRådgivare