Ska hyresvärden meddela hyresgästen om renoveringar?

Hej!

I vintras påbörjades extremt högljudda renoveringar i två lägenheter belägna direkt under min hyresrätt. Vibrationerna och ljudnivån var så pass extrem att det var svårt att vistas hemma. Eftersom jag vanligtvis arbetar hemifrån och nu fick svårt att fortsätta med det så kontaktade jag min värd direkt för att se hur länge detta skulle pågå och om jag behövde leta efter ett tillfälligt kontor. De förnekade bestämt all kännedom om någon renovering. Jag gick ner och pratade med byggarbetare som konfirmerade att det visst förekom renoveringar, att dessa skulle vara mycket högljudda och att arbetet var beställt av värden själv. När jag återigen kontaktade förvaltaren erkände denna att det visst var pågående renoveringar men att dessa var ringa (lite golvslipning bara) och inte skulle innebära några störningar. De extremt högljudda renoveringarna fortlöpte och till sist kontaktade jag återigen byggarbetarna på plats som konfirmerade det jag misstänkte, att det inte alls rörde sig om "lite golvslipning" utan totalrenoveringar där man rev ut badrum, kök, tog ner tak etc. Ännu en gång kontaktade jag förvaltaren som slutligen erkände renoveringarnas omfattning och att det var hen själv som beställt arbetet, de hade ljugit tidigare. Hyresvärden vill inte gå med på hyresnedsättning eftersom man menar att det rör sig om "vanligt" underhåll. Stämmer detta? Och har de ingen skyldighet att ge sina hyresgäster ärlig och adekvat information om störningar med skälig framförhållning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga handlar om hyresrätt och då blir reglerna i 12 kap. jordabalken (JB) aktuella.

Vilka arbeten kräver hyresgästernas godkännande?

Hyresgästerna ska godkänna utförande av standardhöjande åtgärder som inte har en obetydlig inverkan på en bostadslägenhets bruksvärde. Standardhöjande åtgärder kan gälla bostadslägenheter eller gemensamma utrymmen, t.ex. trappuppgångar, tvättstugor eller gårdar och uteplatser som hyresgästerna har rätt att använda tillsammamans. Hyresgästerna ska också lämna godkännande till ändringsarbeten av lägenheter (12 kap. 18 d § JB).

Behöver hyresvärden informera hyresgästerna om standardhöjande- och ändringsarbeten?

Svaret på frågan är ja. Hyresvärden ska skriftligt meddela de berörda bostadshyresgästerna om detta. Meddelandet till hyresgästerna bör innehålla vilka åtgärder som ska vidtas och en beskrivning av konsekvenserna för hyresgästerna i form av olägenheter, tidsåtgång för arbetena och praktiska olägenheter. Om hyresgästerna inte godkänner arbetet som hyresvärden planerar att göra måste hyresvärden ansöka om tillstånd hos hyresnämnden (12 kap. 18 e § JB).

Har hyresgästen rätt till hyresnedsättning på grund av renovering?

Om de standardhöjande åtgärderna hindrar hyresgästen att använda delar av lägenheten kan hyresgästen få hyresnedsättning.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare