FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt27/03/2020

Ska jag betala skatt för utländsk skattefri pension?

Hej.

Min pappa är från England och flyttade sedan till Sverige. Nu har han gått i pension och får liten del av sin pension från England som är skattefri där då den är så pass låg. Samt att han får svensk pension och skattar för den då den är högre. Så till min fråga i detta.

Måste han då betala skatt här i Sverige för pensionen han får från England som är skattefri enlig deras lagar å paragrafer mm?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör beskattning regleras främst i inkomstskattelagen (IL).

Den som är bosatt i Sverige är obegränsat skattskyldig (3 kap. 3 § IL), vilket medför att denne är skattskyldig för alla inkomster från Sverige och utlandet (3 kap. 8 § IL). Utgångspunkten är alltså att din pappa ska betala skatt i Sverige på pensionen han får från England.

För att undvika dubbelbeskattning har Sverige och England ingått ett dubbelbeskattningsavtal. Pension som betalas ut från England till en person som har hemvist i Sverige får, men behöver inte beskattas i England. Om pensionen beskattas i England, ska Sverige från den svenska skatten på pensionen avräkna ett belopp motsvarande den engelska skatt som tagits från pensionen. (Lag om skatteavtal mellan Sverige samt Storbritannien och Nordirland artikel 17 och artikel 21)

Däremot eftersom hans pension inte beskattas i England, kommer troligtvis svensk skatt att tas ut på pensionen utan någon avräkning. Jag rekommenderar även att han vänder sig till Skatteverkets skatteupplysning för vidare information.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare