Ska jag eller hyresvärden laga fönstret?

Hej.

Ett par ungar sprang förbi vår lägenhet i fredagskväll och kastade in en glasflaska genom fönstret. Nu kräver hyresvärden att jag ska ta skadan på min hemförsäkring och att jag sedan ska få kompensation för självrisken. Detta kan väl inte vara rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Det är lite oklart vilken skada som har uppstått, men jag antar i det följande att barnen krossade rutan med glasflaskan. Din hyresvärd är skyldig att tillhandahålla en lägenhet som uppnår en viss minimistandard, och ett trasigt fönster är ett solklart exempel på att minimistandarden underskrids. Dessutom hade lägenheten sannolikt hela fönster när ni ingick hyresavtalet, vilket innebär att lägenheten ska ha hela fönster för att vara i avtalsenligt skick. Detta framgår av 12 kap. 15 § jordabalken. Om hyresvärden vägrar att åtgärda felet kan du vända dig till hyresnämnden som sannolikt kommer att förelägga hyresvärden att åtgärda felet, i förening med vite (12 kap. 16 § jordabalken). Det är alltså som du säger inte så att det är du och ditt försäkringsbolag som ska åtgärda skadan.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Fredrik AnstrinRådgivare