Ska jag lägga även helger vid föräldraledighet?

Hej!

Jag ska gå på pappaledighet f r o m v4 2019 fram till 1 september 2019.

Jag har ansökt om fulltid (5 dagar i veckan, vardagar 7-16).

Det jag undrar är hur det funkar med röda dagar så som midsommar, påsk, nationaldag etc, ska jag ta ut föräldraledighet då eller betalar mitt företag ut lön dom dagarna då dom andra har betald ledighet dom dagarna?

Jag är schemalagd 7-16 vardagar så jag jobbar INGA helger.

På försäkringskassan kan jag välja att bocka av dom dagarna, men vill bara veta så inte jag går miste om lön eller att företaget betalar ut lön till mig fast jag inte ska ha. Rätt ska vara rätt oavsett sida

Tacksam för svar :) !

Mvh

Robin

Lawline svarar

Hej! Vad glad jag blir att du vänder dig just till Lawline med din fråga och grattis till nybliven förälder!

Föräldrapenning ges i två olika "former":

- Föräldrapenning på sjukpenningsnivå = cirka 80 % av din lön.

- Föräldrapenning på lägstanivå = en bestämd summa (180 kr/dag)

Föräldrapenningen på sjukpenningsnivå ges ut i 190 dagar och resterande av dina dagar som du har rätt att vara hemma kommer alltså att ges till dig på en lägsta nivå.

Det är inte alla arbetsgivare som ger ut lön under föräldraledighet. Då blir det istället Försäkringskassan man vänder sig till för att kunna få ut föräldrapenning. Det är alltså två olika saker att få lön för lediga dagar eller att få föräldrapenning. Det framgår inte av din fråga om din chef är "villig" att ge dig lön för din ledighet. Dock skriver du att du är inne på Försäkringskassans hemsida vilket får mig att tro att du valt att ansöka om föräldrapenning därifrån.

Föräldrapenning är en djungel att försöka förstå sig på och är inte fullt ut lagreglerad.

Men så som jag har förstått det ska du endast lägga föräldraledigt de dagar du faktiskt skulle ha jobbat. Om du endast jobbar måndag-fredag, 7–16 och inga röda dagar, ska du alltså inte lägga föräldraledigt några andra dagar än just måndag-fredag. Försäkringskassan kommer sedan att göra en uträkning av vad din lön blir och ge dig en dagssumma baserat på den lönen.

Vill du lägga även helgerna (och få betalt under dessa dagar) så är det tillåtet att göra det. Om du däremot vill få den 80%-summan även under lör-sön, måste dessa dagar läggas i samband med att fredagen innan och måndagen efter också läggs på samma nivå. Lägger du däremot lör-sön på lägsta nivå behöver ledigheten inte följas av några andra dagar.

Sammanfattningsvis kan du alltså välja att lägga lördag-söndag (och röda dagar) om du vill och få betalt för dem eller så väljer du att "boka av" dem och får du inte betalt för dagarna.

Hoppas att det blev lite klarhet för dig. Föräldraledighet och föräldrapenning är som sagt ett väldigt svårt område att vandra på. Jag vill tipsa dig om att prata med din chef på jobbet gällande frågan om du inte redan har gjort det!

Om du känner att du skulle behöva mer hjälp tycker jag att du borde ringa till Försäkringskassan och höra med dem! (Klicka här för att bli länkad till deras kontaktinformation).

Ebba AlkehagRådgivare