FrågaEKONOMIÖvrigt05/11/2017

Ska jag och min sambo dela på räntan på mitt bostadslån?

Hej! Min partner ska flytta in hos mig i min bostadsrätt, ska han då även betala räntan på boendelånet jag har?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det finns ingen lag angående detta

Svaret på din fråga är inte lagreglad och det innebär att ni själva kan bestämma hur bostadslånet och räntan ska betalas. I och med att du äger bostadsrätten innan han flyttar in kommer inte bostadsrätten att innefattas som gemensam samboegendom (3 § Sambolagen). Detta innebär att om ni skulle bryta upp kommer inte bostadsrätten att ingå i bodelningen. Det finns som nämnt ingen lag som bestämmer vad den inflyttande partnern ska betala i bostadsrätten.

Det är upp till varje par att besluta

I och med att bostadsrätten kommer tillfalla dig vid ett uppbrott kan det anses ofördelaktigt för din partner att betala amorteringarna. Likaså med renoveringar som kan höja värdet på bostaden.Din partner kommer inte få ta del av den ökningen. Räntan däremot har ingen påverkan på bostadsrättens värde eller eventuell vinststorlek vid försäljning. Räntan är en kostnad för att ha lånet och går till banken, alltså inget bostadsrättsägaren "tjänar på". Räntan kan således jämföras med exempelvis hyra vid hyresrätter, internetuppkoppling eller försäkringar där båda omfattas, något par vanligtvis delar på. Som sagt är det däremot upp till varje par för sig komma överens om ve som betalar vad.

Behöver ni hjälp att skriva samboavtal för att reglera hur ni vill att bodelningen ska ske vid ett eventuellt uppbrott i relationen kan ni höra av er till någon av våra jurister på Lawline!

Lycka till!

Om du vill ha mer rådgivning är du mer än välkommen att vända dig till några av våra andra tjänster:

- Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom tre dagar för 995 kr, klicka här

- Ställ en expressfråga och få garanterat svar inom 24 h för 1495 kr, klicka här

- Boka tid med en jurist för 1677,50 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1.

Med vänlig hälsning,

Natalie van den BroekRådgivare