Ska jag polisanmäla att mitt Facebook-konto hackats?

Hej! Mitt fb-konto har blivit hackad! Får svar från Facebook att det är "nån" har lagt ut bilder o filmer på barn som blir sexuellt utnyttjade, så nu är mitt fb helt nerstängt från mig! Jag har ip adresser till den eller dom dom gjort detta! Ska jag polisanmäla detta? Jag är då arg o frustrerad o ledsen att nån kan gå in o göra detta!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det känns jobbigt och frustrerande att bli utsatt för det som hänt dig, men jag tycker det är bra att du tar tag i det!

Det du beskriver aktualiserar bestämmelser i brottsbalken (BrB), vilket är den lag som jag kommer att använda mig av i svaret.

Är det olagligt att hacka någons Facebook-konto?

Det är olagligt att olovligen ge sig själv tillgång till annans digitalt lagrade information. Att hacka sig in på någon annans sociala medier-konto och i samband med det publicera information kan därmed utgöra brottet dataintrång. Det som du blivit utsatt för är m.a.o. olagligt. Brottet kan leda till böter eller fängelse beroende på hur allvarligt brottet är (4 kap. 9 c § BrB).

Är det olagligt att sprida barnpornografi?

Vidare beskriver du att man genom ditt konto har spridit bilder och filmer på barn som blir sexuellt utnyttjade. Detta är olagligt.

Att på något sätt göra pornografiska bilder av barn tillgängliga för annan, t.ex. genom att sprida videor på Facebook, är ett brott enligt svensk lag. Den som spridit bilderna och filmerna har gjort sig skyldig till barnpornografibrott, vilket är straffbelagt och kan ge böter och fängelse (16 kap. 10 a § BrB).

Sammanfattning och rekommendation

De händelser som du beskrivit är, som jag ovan konstaterat, olagliga. Du har personligen blivit utsatt för ett brott, och gärningsmannen har dessutom begått ytterligare brott. Jag rekommenderar dig därför att kontakta polisen och göra en anmälan! Du kan göra en anmälan genom att ringa 114 14.

Jag vill även rekommendera dig att spara allt som kan vara av bevisvärde, t.ex. de IP-adresser som du anger att du har. Det kan vara till stor hjälp i polisens arbete!

Avslutningsvis vill jag rekommendera dig att kontakta Facebook, oavsett om du redan varit i kontakt med dem eller inte. Förklara vad som hänt och att du (om du väljer att göra det) polisanmält. De kanske kan bidra till utredningen på något sätt.

Jag hoppas att det löser sig för dig och att du får hjälp att utreda saken vidare!

Jag hoppas att jag kunnat besvara dina frågor. Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Med vänlig hälsning,

Cornelia AebeloeRådgivare