Ska jag sakta in om omkörande fordon färdas långsamt?

Hej,

Min dotter åkte igår på motorväg med hastighetsbegränsning 90. Bilen hon färdades i körde i cirka 85 km/h under en kortare period. En lastbil (med släp) påbörjar då en omkörning men lyckas inte att komma förbi helt. När en tredjedel av lastbilen kommit förbi bilen hon färdas i uppstår diskussion i bilen om föraren skall sakta ner för att helt släppa förbi lastbilen eller fortsätta köra 90 km/h och därmed inte släppa förbi lastbilen? Räknas det som omkörning när fordonet i högerfilen inte fullföljt sin omkörning?

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret finner vi i trafikförordningen 3 kap 38 §, där det står följande

"När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.

Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt."

Svaret är alltså att föraren bör sakta ner och släppa förbi omkörande fordon.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare