FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt23/03/2019

Ska jag skatta i Sverige för min inkomst från min anställning på 10 månader i Kina?

Hej,

Jag blir inte riktigt klok på det här med sexmånaders regeln för inkomstskatt så hoppas ni kan hjälpa mig!

I perioden 15 oktober 2018 -15 augusti arbetar jag i Kina för ett Kinesiskt företag.

Jag har varit/kommer vara i Sverige följande dagar:

8 februari- 19 februari 2019.

8 april - 17 april 2019

6 maj -31 maj 2019

Ska jag skatta i Sverige för min inkomst eller inte? Är inte säker på vad som gäller med dessa avbrott och hur många dagar jag får vistas i Sverige med min anställning på 10 månader.

Stort tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tyvärr är det många som inte blir riktigt kloka på lagregler om inkomstskatt men jag hoppas att jag kan hjälpa dig och förklara tydligt vad som gäller. Vad du undrar är alltså om du ska skatta i Sverige för din inkomst i Kina eller inte. Reglerna om detta finns som du kanske redan vet i Inkomstskattelagen (IL).

Du kan slippa skatta i Sverige eftersom du vistats utomlands i din anställning i minst sex månader
Som du själv har förstått är du under vissa förutsättningar inte skyldig att betala skatt i Sverige eftersom du har en anställning som innebär att du vistas utomlands i minst sex månader. Vad som är viktigt att veta är att detta endast gäller om du betalar skatt på inkomsten i Kina. Beskattas du inte är Kina ska du alltså skatta för din inkomst i Sverige, trots att du vistas utomlands i mer än sex månader (IL 3 kap. 9 §).

Avbrott i din tid utomlands kan dras av på vistelsetiden
Betalar du skatt i Kina kan du ändå vara skyldig att också skatta i Sverige om du gör för mycket avbrott i din tid utomlands. Avbrott betyder helt enkelt att du kommer tillbaka till Sverige en viss tid. Vissa avbrott får du göra utan att det räknas av från din tid utomlands medan andra avbrott ska räknas av från tiden (IL 3 kap. 10 §).

Utgångspunkten är att kortare avbrott du gör för semester, tjänsteuppdrag eller liknande inte ska dras av utan räknas in i din vistelsetid utomlands. Detta förutsätter dock två saker:
1. Avbrotten får inte vara i början eller slutet av din anställning utomlands. Utifrån vad du skriver är det dock inte så i ditt fall.
2. Avbrotten får tillsammans inte utgöra mer än sex dagar för varje hel månad som din anställning varar. Alltså högst 60 dagar för dina 10 månader utomlands.

Du har rätt till avbrott i 60 dagar vilket du enligt dina planer håller dig inom
Utifrån de datum du skriver förstår jag att dina planerade avbrott tillsammans utgör 48 dagar. Vad som är viktigt att känna till är att resan till och från Sverige också räknas in i avbrotten. Har du i din fråga här inte skrivit med resedatumen får du alltså lägga till dessa dagar. Du håller dig därför under 60 dagars avbrott och dina planerade avbrott ska inte dras av från din vistelsetid utomlands utan räknas in i den. Därmed ska du inte skattas i Sverige för din inkomst. Som nämnt förutsätter dock detta att du skattas i Kina.

Du måste deklarera dina inkomster i Sverige även om du inte ska skatta här
Trots att du alltså inte ska skattas i Sverige måste du ändå deklarera dina inkomster från Kina till Skatteverket i en vanlig inkomstdeklaration. Det är sedan upp till Skatteverket att bedöma om sexmånadersregeln gäller för dig och om du alltså ska slippa skatta i Sverige. Det är däremot ditt eget ansvar att visa för Skatteverket att du varit anställd och vistats i Kina samt att du betalat skatt i Kina och hur mycket du betalat. Det är därför viktigt att du ser till att du har och sparar intyg om detta och eventuella kvitton från skattemyndigheten i Kina. Bra att veta är att all information du skickar till Skatteverket måste vara översatt till svenska.

Har du ytterligare funderingar om skatt och deklaration rekommenderar jag dig att i första hand vända dig till Skatteverket. Du är också välkommen att återkomma med en ny fråga till Lawline eller kontakta oss via telefon.

Hoppas du fått svar på din fråga och blivit lite klokare gällande sexmånadersregeln!

Med vänliga hälsningar

Tova AnderssonRådgivare