Ska jag vända mig till butik eller tillverkaren vid fel i vara?

Hej, jag köpte 2 laptop datorer sommaren 2019. Av olika omständigheter så öppnades inte datorerna förens nu hösten 2020. Vid uppstart så laddas inte batteriet utan får meddelande om att det behöver bytas ut. Säljande butik menar att batteriet är förbrukningsvara, och att det är tillverkaren som vi får vända oss till. Tillverkaren rekommenderar att vi kontaktar ARN om säljaren inte vill hjälpa oss.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du valde att vända dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du undrar om du ska vända dig till butiken eller tillverkaren för att få hjälp med problemet. För att kunna svara på din fråga kommer vi att använda oss av konsumentköplagen (kommer här benämnas KKL). Detta för att du som konsument har köpt en dator av ett företag (1 § KKL). Jag tänker börja med att utreda om detta kan bedömas utgöra ett fel för att därefter gå in på vem av den säljande butiken respektive tillverkaren du vid ett fel skulle ha rätt att vända dig till.

Föreligger det något fel i vara?

Du har köpt datorerna och dessa har inte använts. Batterier är likt det säljande butik menar på, en förbrukningsvara. Att datorerna däremot inte laddas vid uppstart trots att de inte har öppnats under de senaste året är något som enligt min bedömning utgör ett fel i vara (16 § tredje stycket KKL). Felet vad jag förstår det som, är något som funnits redan innan du köpte dem. Detta då ni vid första användandet inte kan ladda datorerna. Detta fel är det säljande butik som ska svara för (20 § KKL). Förstår det som att det inte verkar vara någon konflikt kring om reklamationen skett i tid eller ej. Jag kommer därför utgå ifrån att den har skett i tid och att butiken inte finner några problem med det. Det kan dock vara av vikt för dig att känna till att på grund av att det gått ett år från det att du köpt datorerna, så är det du som ska kunna bevisa att det förelegat ett ursprungligt fel (20 a § KKL).

Vända sig till tillverkaren eller till butiken?

Reklamationen ska ske till säljaren (23 § KKL). Det ska räcka för dig att vända dig med din reklamation till butiken för att de i sin tur tar kontakt med tillverkaren för att åtgärda problemet. Du har slutit ett köpeavtal med butiken, inte dess leverantör.

Jag hoppas att detta har gett dig vägledning. Är det något ytterligare du funderar på är du alltid välkommen att skicka in en ny fråga.

Med vänlig hälsning,

Madelen HenrikssonRådgivare