FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt21/10/2018

Ska livförsäkring tillfalla gemensamt barn eller efterlevande?

Min son och hans fästmö har tecknat en livförsäkring. Vad är bäst, att sätta sin partner eller det gemensamma barnet som arvinge till livräntan om någon av dom skulle dö? Dom är inte gifta men sambo och äger en villa ihop. Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt den svenska arvsrätten har efterlevande sambo ingen arvsrätt efter en avliden sambo. Detta till skillnad från makar som ärver varandra enligt 3 kap. 1 § ärvdabalken (här). Är de sambos och livförsäkringen utfaller, kommer den alltså tillfalla barnet om inget anges i försäkringen, om inte ett inbördes testamente upprättas eller det anges att livförsäkringen ska tillfalla sambon. Är de gifta och livförsäkringen utfaller, kommer den tillfalla den efterlevande om inget anges i försäkringen. Det fördelaktigaste är upp till dem att bestämma, beroende på vem de vill att ersättningen ska tillfalla.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare