FrågaFAMILJERÄTTBodelning26/09/2021

Ska makarnas gemensamma gåva ingå i bodelningen?

https://lagen.nu/1987:230Hej, vår dotter har begärt skilsmässa och snart har 6 mån betänketid gått. För ca 15 månader sedan delfinansierade hon och hennes man tillsammans med hennes syskon, ett nytt kök i en sommarstuga som jag och min fru äger. Stugan används av våra barn men ägs alltså av oss föräldrar.

Vid bodelningen vill nu vår dotters man ha tillbaka hela deras gemensamma insats i nya köket. Han motiverar det med att han haft störst inkomst och att det därför i praktiken är han som bekostat köket och inte vår dotter. Hur ska vi tänka? Ska köket i vår sommarstuga över huvud taget tas med i bodelningen då det inte är något som de äger?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår har din dotter och hennes make tillsammans finansierat er renovering genom något som kan liknas vid en gåva. Jag tolkar det också som att det inte är fullt utrett vems pengar det är som utgjort gåvan, men att maken hävdar att det är hans pengar.

För att besvara din fråga tillämpar jag äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad ska ingå vid en bodelning?

Eftersom din dotter och hennes make ska skilja sig ska en bodelning göras (9 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att allt giftorättsgods (dvs allt som inte är enskild egendom) ska delas mellan makarna (10 kap. 1 § ÄktB).

Vad som ska ingå i bodelningen avgörs av vad makarna har för egendom den dag som talan om skilsmässa väcks (9 kap. 2 § ÄktB). Eftersom pengarna som finansierat er renovering varken fanns i din dotters eller hennes makes besittning när de väckte talan om skilsmässa, ska pengarna inte ingå i bodelningen.

Jag vill dock göra en reservation för att utfallet kan bli annorlunda eftersom pengarna givits till er som gåva. Eftersom ni fått pengarna inom tre år innan skilsmässan, skulle pengarna kunna ingå i bodelningen om er dotter givit er pengarna för att minska sin andel giftorättsgods (11 kap. 4 § ÄktB). Det förutsätter dock att din dotter gett gåvan utan sin makes samtycke, och att gåvan varit i icke obetydlig omfattning. Som jag förstår det var det dock inte enbart din dotters pengar som gavs bort, vilket tyder på att pengarna inte gavs bort för att minska giftorättsgodset. Maken tycks dessutom ha samtyckt till gåvan. Jag ser därför ingen anledning till varför pengarna skulle räknas in vid bodelningen.

Sammanfattning

Utifrån den information som framgår av din fråga så ska pengarna inte ingå vid bodelning.

Hoppas jag har kunnat hjälpa dig med din fråga, om du har vidare funderingar eller frågor är du välkommen att höra av dig till Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Cornelia AebeloeRådgivare