Ska man betala fastighetsavgift för fastighet utomlands?

Hej

En bekant äger ett hus i Grekland och har skatteregistrerat sig där och betalar Grekisk fastighetsskatt, måste han då även betala skatten här i Sverige?

( Han är svensk medborgare)

Mvh

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bostäder utomlands är inte skattepliktiga för fastighetsskatt i Sverige. Den nuvarande kommunala fastighetsavgiften gäller inte för bostäder utomlands. Du betalar en kommunal fastighetsskatt i det aktuella landet, förmodligen beräknad på taxeringsvärdet. Däremot kan det bli aktuellt, i det fall man har sålt en bostad i utlandet, att man blir beskattad för kapitalvinsten i Sverige. Om man blir beskattad eller inte beror dels på om man är obegränsat eller begränsat skattskyldig i Sverige, dels på bestämmelser i eventuellt skatteavtal mellan Sverige och det land man har sålt din bostad i.

Har du några fler frågor, eller vill du komma i kontakt med någon av våra jurister, är du varmt välkommen att återkomma!

Pontus SchenkelRådgivare