FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt20/04/2021

Ska man betala skatt i Sverige på skadestånd som man fått från chilenska staten?

Hej , min pappa och mina bröder kommer att få en ersättning eller en reparation från chilenska staten sedan de satt i fängelse som politiska fångar under Pinochets tid för tortyr och allt annat.

Deras advokat uppskattar beloppet att få för ungefär en miljon kronor var .

Min fråga är , måste de betala någon typ av skatt i Sverige för dem pengarna ?

Kan chilenska staten sätta in pengarna direkt till deras bankkonto i Sverige ?

Tack för hjälpen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din pappa och dina bröder kommer behöva betala skatt i Sverige på det skadestånd de kommer att erhålla från chilenska staten.

Ideella skadestånd

Till att börja med ska sägas att skadestånd som man får på grund av kränkning genom brott, som ska täcka tex själsligt lidande, sveda och värk mm är ideella skadestånd. Sådana ideella skadestånd är skattefria. Det betyder att man i Sverige inte behöver betala skatt på ideella skadestånd.

Gottgörelseförmånder från Chile

Enligt Skatteverkets hemsida är gottgörelseförmåner från Chile som betalas ut för att kompensera offer och anhöriga till offer vars mänskliga rättigheter kränkts eller som drabbats av politiskt våld i Chile under diktaturtiden inte skattepliktiga.

Av det du beskriver i din fråga låter det som att din pappa och dina bröder fått ersättning på grund av att de fått sina mänskliga rättigheter kränkta under diktaturtiden. Skatteverket anser att sådana ersättningar är att likställa med ideella skadestånd och att de därför inte är skattepliktiga enligt inkomstskattelagen.

Kan Chilenska staten sätta in skadeståndet direkt till deras bankkonto?

I och med att det rör sig om stora belopp och dessutom från utlandet kan det vara bra att din pappa och dina bröder kontaktar sina respektive banker i förväg.

Min bedömning

Min bedömning är att denna ersättning är skattefri i Sverige. Däremot har jag inte alla omständigheter och därför är min rekommendation att ni ändå ringer till skatteupplysningen och ställer frågan till dem.

Hoppas du känner att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Amanda Boqvist ThielRådgivare