FrågaSKATTERÄTTInkomstskatt07/08/2021

Ska man betala skatt i Sverige vid försäljning av fastighet belägen utomlands?

Hej,

Jag undrar vad som gäller rent skattemässigt vid arv av fastighet i utlandet. Det är så att jag och mina syskon har en fastighet i Marocko som vi fått i arv av vår avlidna far. Vad gäller om vi säljer fastigheten och för över försäljningsvärdet till Sverige? Ungefär hur mycket behöver man då betala i skatt? Vi är födda och uppvuxna i Sverige, samt är svenska medborgare.

Stort tack på förhand.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer vi kika i inkomstskattelagen (IL).

Obegränsat eller begränsat skattskyldig

Huruvida du behöver betala skatt eller inte för intäkterna med anledning av försäljningen av fastigheten som är belägen utomlands är det avgörande om du är så kallat obegränsat eller begränsat skattskyldig.

Att vara obegränsat skattskyldig innebär att du betalar skatt för samtliga inkomster, oavsett om de härrör från Sverige eller från utlandet (3 kap 8 § IL). Är du istället begränsat skattskyldig är du endast skyldig att betala skatt för vissa i lagen uppräknade inkomster (3 kap 18-21 § IL).

Obegränsat skattskyldig är du om du antingen är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller om du har väsentlig anknytning till Sverige och också har varit bosatt i Sverige tidigare (3 kap 3 § IL). Utifrån din fråga verkar du vara bosatt i Sverige och är därmed skyldig att betala skatt för samtliga inkomster du får, dvs även för intäkten ni erhåller vid försäljningen av fastigheten i Marocko.

Hur mycket skatt ska ni betala?

Kapitalvinsten ni gör vid försäljningen ska dock kvoteras till 22/30 (45 kap 33 § IL). Det innebär att du alltså endast behöver ta upp 22/30 x försäljningsintäkten. Denna kvoterade kapitalvinst ska sedan tas upp i inkomst av kapital vilken har en proportionell skattesats om 30%. Det ger en effektiv skattesats om 22 % (22/30 x 30 %).

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare