FrågaSKATTERÄTTGåvoskatt03/07/2020

Ska man betala skatt på gåvor?

jag tänker ge bort pengar 50 000:- kr till var och en av mina 2 döttrar som gåva eller förskott

på arvet. Blir det gåvo skatt för flickorna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tidigare var gåvor skattepliktiga enligt lag (1914:416) om arvsskatt och gåvoskatt – denna gåvoskatt avskaffades emellertid den 1 januari 2005. Reglerna kring skatt på gåvor och arv hittar vi numera i Inkomstskattelagen (IL).

Förvärv genom arv, testamente, gåva eller bodelning är skattefria (8 kap. 2 § första stycket IL). Transaktionen ska dock uppfylla ett antal krav för att betraktas som en gåva och därmed omfattas av skattefriheten:

- transaktionen ska vara frivillig,
- det ska inte finnas något krav på en motprestation – d.v.s. dina döttrar ska inte behöva göra något för att få gåvan, och
- det ska finnas en gåvoavsikt från din sida.

Det finns ingen begränsning för hur stort belopp man kan överlåta genom gåva, vilket innebär att du kan överlåta en frivillig summa pengar till dina döttrar utan att de blir inkomstbeskattade.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga, om inte är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Med vänliga hälsningar,

Natascha Beck HansenRådgivare