Ska man köpa ut någon vid arvsskiftet, eller bör man vänta?

Min bror och jag har förlorat båda våra föräldrar. Vi ärver nu tillgångar i form av kontanta medel och ett hus. Huset har vi värderat och tanken är att min bror ska köpa ut mig och stå som ensam ägare för huset. Är det mest fördelaktigt att göra det direkt nu vid arvsskiftet eller ska vi avvakta och äga det tillsammans ett tag och sedan köper han ut mig. Vilka fördelar och nackdelar finns för oss båda vid de olika situationerna?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Juridiskt sätt finns det ingen anledning att välja det ena sättet framför det andra. Men det finns vissa praktiska för och nackdelar med alternativen.

Om din bror köper ut dig direkt

Fördelar

Om din bror köper ut tid direkt blir ni klara nu och behöver inte göra något mer med detta. Ni redan värderat huset och har ni redan haft den utgiften och behöver inte träffa mäklaren och betala dennes avgifter igen. En annan fördel är att du får alla pengarna direkt och kan använda dem till annat, investera eller köpa ett hus eller något annat.

Nackdelar

Om din bror köper ut tid direkt måste han lägga ut alla pengar direkt.

Om ni väntar med att köpa ut dig

Fördelar

Om ni väntar med att köpa ut dig har din bror mer tid att spara ihop de pengar han behöver för att kunna köpa ut dig. Ni kan även göra det som en avbetalning, dvs att din bror betalar dig lite varje månad eller kvartal, om han inte har råd att betala allt på en gång.

Nackdelar

Om din bror köper ut dig vid ett senare tillfällekan ni behöva värdera huset igen, vilket kostar pengar. Om ni behöver göra det eller inte beror delvis på hur länge ni väntar och hur mycket bostadspriserna ändrats. Ni måste inte värdera huset igen, ni kan välja att använda det gamla värdet, men tänk på att det nya och det gamla värdet inte nödvändigtvis är samma.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare