FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/11/2021

Ska min halva av huset ingå i bodelningen om det är enskild egendom?

Är nyskild, inga barn under 16 år och ska göra bodelning. Vi har inget äktenskapsförord. Han köpte huset och gav mig hälften av huset i gåva och enskild egendom registrerat av skatteverket..

Ska då min halva av huset räknas med i bodelningen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga?

Grundregeln är att om ni som gifta inte har tecknat något äktenskapsförord, räknas alla era tillgångar som giftorättsgods se 7 kap 1 § äktenskapsbalken. Vid en skilsmässa ska makarnas giftorättsgods räknas ihop, med avdrag för skulder, se 11 kap 2­­-3 §§ äktenskapsbalken. Hit räknas även era banktillgångar.

Enskild egendom

Viss egendom ska inte ingå i bodelningen, dit hör enskild egendom. Egendom kan bli enskild bland annat genom äktenskapsförord, arv eller gåva, se 7 kap 2 § äktenskapsbalken. I ditt fall fick du halva huset som enskild egendom genom gåva. Din del av huset ska därmed inte ingå i bodelningen. Däremot ska hans halva ingå i bodelningen om den inte är enskild egendom.

Gåva mellan makar

För att en gåva mellan makar ska bli giltig måste den registreras, se 8 kap 1 § äktenskapsbalken. Det gör ni genom registrering hos Skatteverket, se 16 kap 2 § äktenskapsbalken. Det framgår av ditt brev att du fått halva huset som enskild egendom genom gåva som har registrerats hos Skatteverket. Det innebär att gåvan är fullt giltig.

Sammanfattning

Enskild egendom ska inte ingå i bodelningen. Det är viktigt att gåvor mellan makar registreras hos Skatteverket för att de ska bli giltiga. Det har ni gjort. Ni behöver även fastställa om din ex-makes del av huset var enskild egendom eller giftorättsgods. Om du behöver hjälp med att upprätta ett bodelningsavtal, är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Vänligen,

Björn LotoftRådgivare