FrågaEKONOMIÖvrigt26/07/2018

Ska misstagsbetalning återbetalas?

För en månad sen fick jag 4.100kr i utbetalning ifrån ett okänt företag (jag har inget gemensamt med de) den 25 juni som jag inte visste vad de kom ifrån men eftersom jag har många olika jobb antog jag att det kom från något av företagen. Pengarna trodde jag alltså att jag hade rätt till och använde därför upp alla. Nu, en månad efter har jag fått ett mejl där de vill ha tillbaka pengarna och har nu upptäckt sitt misstag men pengarna ör redan förbrukade. Har jag en skyldighet till att betala tillbaka de iallafall eller får de stå får sitt misstag och acceptera att de är borta? Det har ju liksom gått en månad utan att jag hört något och därför spenderat pengarna. Vad väger den månaden som gått utan att de hört av sig rent juridiskt? Gynnar det mig? Hur gynnar det mig att jag är privatperson och de näringsidkare?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline.

Det du frågar om kallas på juridiskt språk för "condictio indebiti". Det finns inget riktigt lagstöd utan det är rättsprinciper och rättspraxis som styr. I svensk rätt är huvudregeln att pengarna ska betalas åter, se exempelvis NJA 1999 s. 575.

Det finns dock undantag från denna princip. Domstolen har tidigare kommit fram till några riktlinjer som kan påverka bedömningen. Det krävs god tro hos mottagaren, det vill säga vara omedveten om att betalningen är felaktig. Mottagaren måste ha inrättat sig efter betalningen, exempelvis förbrukat pengarna. Partsförhållandet kan vara avgörande, banker som hanterar pengar har normalt sätt strängare krav på sig. Om det går för lång tid innan mottagaren krävs på betalning så kan betalningen gälla ändå, i rättspraxis har det ansetts gå lång tid mellan två näringsidkare när det gått nio månader, se NJA 2001 s. 353.

I och med att saknas tydlig lagstöd och hela principen byggs upp av rättspraxis är det svårt för mig att göra en bedömning i det här fallet. Jag råder dig därför att ta kontakt med en sakkunning eller våra jurister.

Vänligen

Roksana JurenczykRådgivare