Ska mitt samägande syskon dela med sig av vinsten från försäljningen av dennes andel av bostaden?

Vi är två syskon som köpt en bostad ihop för taxeringsvärde. Ett av syskonen vill bli utköpt och den andre syskonets sambo köper ut den som vill bli utköpt. Alltså ska bara ett syskon med sin sambo äga borstaden. Sambon ska köpa ut halvan av vad bostaden är värd. Om syskonet gör en vinst ska den fördelas eller får bara den som blir utköpt vinsten från taxeringsvärde till värderad bostad?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga undrar du huruvida den eventuella vinsten från ditt syskons försäljning av sin andel av bostaden är något som syskonet själv får behålla eller om vinsten ska delas med dig. Jag antar att ni betalat hälften-hälften och äger hälften var av bostaden. Det är då sin egen andel som syskonet säljer och går syskonet med vinst från försäljningen behåller syskonet vinsten själv. Vinsten, s.k. kapitalvinsten, är därutöver föremål för kapitalvinstbeskattning, med andra ord kommer beskattning ske med anledning av försäljningsvinsten, så riktigt hela vinsten behåller syskonet inte själv men i övrigt tillhör vinsten från försäljningen ditt syskon. Regler om kapitalvinstbeskattning går att finna i inkomstskattelagen.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Dostan SulaimanRådgivare