Ska pension som inkommer efter dödsfallet tas med i bouppteckningen?

Inkomster som kommer in efter dödsdagen ex pension ska de redovisas särskilt på bilaga eller skriver man in dem som tillgångar i bouppteckning.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur man ska redovisa tillgångar och skulder vid dödsfall. Regler om en avlidens tillgångar och skulder finns i Ärvdabalken (ÄB).

En bouppteckning ska upprättas senast tre månader efter dödsfallet. I bouppteckningen ska boets tillgångar och skulder antecknas till det värde som de hade vid dödsfallet enligt 20 kap. 4 § ÄB. Om en tillgång eller skuld har uppkommit efter dödsdagen så ska den alltså inte framgå av bouppteckningen då detta ska ange förmögenhetsförhållandena på dödsdagen.

Det som särskilt kan sägas om pension är att den allmänna pensionen betalas ut till och med den månad då dödsfallet inträffade vilket innebär att det finns en framtida fordran på pensionsbeloppet som ska tas med i bouppteckningen.

Hoppas ovanstående besvarar din fråga, om inte är du välkommen att ställa en ny!

Vänligen,

Fredrika SköldRådgivare