FrågaKÖPRÄTTKöplagen02/12/2020

Ska säljaren stå för att bilen gick sönder 2 dagar efter köpet?

Hej.

Jag köpte en bil av en privatperson förra veckan. Jag provkörde bilen lite och gjorde en ganska lätt ytlig besiktning. Det här var ju på kvällen så det var ju rätt dumt, men nu gjordes det iaf. Jag swishade betalning för bilen till säljaren, inget köpekontrakt gjordes då han saknade penna och jag tänkte allt är nog i sin ordning. Det jag har är en konversation mellan mig o säljaren, och även Blocketannonsen för bilen som talar om att den är i gott skick. Två dagar efter jag köpt den går kupéfläkten sönder pang bom. Helt död när jag ska starta den på morgonen, det hade varit en väldigt kall natt och hela bilen var igenfrostad. Jag kontaktar säljaren och får bara ett spydigt svar tillbaka att jag kan inte hålla på att bråka om småsaker och sånt här kan gå sönder. Njae tänker jag, lite lägligt att det går sönder precis 2 dagar efter de har lyckats lura på mig skrothögen. Jag har skickat flertal sms till säljaren, det är konstaterat att det är ett fläktmotstånd som är trasigt och jag har bett henne stå för kostnaden, hon svarar inte på något av mina sms. Har jag nån chans att komma någon vart med det här eller ska jag bara inse att jag blivit lurad?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Eftersom du har köpt bilen av en privatperson blir köplagens regler tillämpliga. Bilar som säljs begagnat säljs ofta med klausulen "I befintligt skick", och även om det inte har uttalats så är det ofta underförstått. Även om bilen är såld i befintligt skick är det felaktig om den är i väsentligt sämre skick än du med hänsyn till bilens pris och övriga omständigheter haft fog att förutsätta (19 § 1 stycket KöpL). Att kupéfläkten är trasig skulle eventuellt kunna utgöra ett fel på bilen, det beror bland annat på vad du betalt för bilen och vad du därför haft fog att räkna med gällande bilens skick. Säljaren är dock bara ansvarig för felet om det fanns vid köpet (21 § 1 stycket KöpL). Du anger att kupéfläkten gick sönder "pang bom" 2 dagar efter köpet. Eftersom fläkten fungerade vid köpet lär det bli svårt för dig att bevisa att felet fanns redan vid köpet. Gällande bilar är det trots allt så att de kan gå sönder närsomhelst. Min bedömning är att du troligtvis inte kommer ha framgång med att driva en tvist mot säljaren angående detta. Eftersom det är ett gränsfall så är risken stor att du kommer förlora tvisten och därmed stå med dyra rättegångskostnader. Min rekommendation är därför att se om säljaren kan tänkas gå med på en kompromiss och eventuellt betala en viss del av reparationskostnaden.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare