Ska sambos dela på ärvd egendom?

Jag är sambo. Vi har inga samboavtal så vi ärver inte varandra. Om mina föräldrar och hans föräldrar lämnar efter sig hus, lägenhet och sommarhus, kommer dessa bostäder att räknas som gemensam egendom för oss som ingår i vår delning om vi går skilda vägar? Gäller det i så fall även pengarna som blir vid en eventuell försäljning av dessa bostäder? Det gäller alltså bostäder, inte bohaget i dessa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad säger lagen?

Regler rörande sambos finner vi i sambolagen (2003:376). Utgångspunkten är att bohag och bostad som anskaffats för gemensamt bruk utgör samboegendom och det är då även detta som fördelas mellan sambos vid en eventuell separation. (3 § och 8 § sambolagen) Dock undantas egendom som en sambo erhållit via testamente eller arv med förbehållet att egendomen ska vara sambos enskilda egendom. Även kontanta medel som härrör från sådan egendom undantas från samboegendomen. (4 § sambolagen)

Sammanfattning

Huvudregeln är alltså att egendomen måste vara anskaffad för gemensamt bruk för att den ska ingå vid en bodelning. Vidare är egendom som man fått genom testamente eller arv, som ska vara ens enskilda egendom, även den undantagen en bodelning.

Hoppas det var svar på din fråga!

Mvh,

Caroline BåghammarRådgivare