Ska skolan ersätta stulna kläder?

Hej!

Min son fick en tröja värd 1000 kr stulen från omklädningsrummet under en idrottslektion. Jag anser att skolan bör ersätta tröjan då de agerat vårdslöst. Anledningen till att jag tycker att de agerat vårdslöst är att dörren in till idrottshallen alltid står öppen för vem som helst att gå in, dörren intill omklädningsrummet är alltid öppen samt att eleverna är förbjudna att ta med sig sina kläder in i idrottshallen under sin lektion. Så med andra ord kan de inte ansvara för sina saker på ett bra sätt. Tänker jag rätt eller har jag tolkat lagen fel. Tacksam för hjälp!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du väljer att vända dig till Lawline med din fråga.

Det är självfallet alltid tråkigt när ens egendom blir stulet och jag ska göra mitt bästa i att besvara din fråga. För att svara på din fråga kommer jag att bland annat använda mig av skadeståndslagen (SKL).

Allmänt om skadeståndsregeln

Mellan skolan och din son, råder förmodligen s.k. utomobligatoriska omständigheter. Med andra ord, det finns inte någon form av avtal parterna emellan. Därför ser man till möjligheten för skadestånd genom den allmänna skadeståndsregeln (2 kap. 1 § SKL). Skolan kan bära ett ansvar enligt denna regel om det går att visa att de agerat vårdslöst och därmed vållat den skada som uppkommit.

Vad gäller i mitt fall?

Du skriver att dörren in till idrottshallen alltid står öppen och att det är förbjudet för eleverna att ta med sig sina kläder in i idrottshallen. Frågan är om faktumet att dörren står öppen är vårdslöst av skolan. Man gör en helhetsbedömning av situationen i fråga, bland annat sett till risk för skada, riskinsikt av vållande och möjligheten att förebygga en skada. I detta fall är det klart att det finns en risk för skada genom att låta dörren stå öppen. Detta borde skolan med största sannolikhet ha insett och det hade gått att undvika stölderna genom att låsa dörren. Min bedömning, utifrån det du skrivit, hamnar i att skolan förmodligen varit vårdslösa och att de kan behöva ersätta tröjan.

Vad ska jag göra nu?

Mitt råd till dig är att du kontaktar skolan och framför dina krav, ifrågasätt varför de inte låser dörrarna till idrottshallen och förklara att du anser de som vårdslösa.

Jag hoppas du fått svar på din fråga, annars är du välkommen att höra av dig igen. Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Sanaria SaadRådgivare