Ska sommarstuga som är på ofri grund lagföras?

Hej!

Ska sommarstuga som är på ofri grund lagföras? Jag säljer min stuga nu som jag inte har betalat någon lagfart för vid köpet för 4 år sen. Var det fel att inte ha gjort det då? Min köpare vill veta vad lagfartskostnaden kommer att bli. Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Lagfart kan inte sökas för byggnad på ofri grund
En sommarstuga på ofri grund är med andra ord en byggnad på annans mark och därför lös egendom. Sådan lös egendom går det inte att få lagfart till på samma sätt som när en blivit ägare till en fastighet (fast egendom).

Ägaren av byggnaden ska registreras för beskattning
Vem som är ägare av en byggnad på ofri grund kan ändå anmälas till Skatteverket och registreras i fastighetstaxeringsregistret. Det har att göra med att byggnaden om den har ett taxeringsvärde ska skattas som en fastighet och den som står som registrerad ägare är betalningsskyldig till Skatteverket. Anmälan till Skatteverket behöver alltså endast göras om byggnaden har ett taxeringsvärde och ska beskattas.

Gentemot Skatteverket är det den som är ägare av fastigheten den 1 januari som ska betala för hela året. Säljare och köpare av byggnaden kan däremot själva avtala om de vill fördela kostnaderna mellan sig.

Kontakta Skatteverket!
Sommarstugan ska alltså inte lagföras. Jag rekommenderar dig dock att vända dig till Skatteverket för att ta reda på om sommarstugan har något taxeringsvärde, om du inte redan har koll på det. Har byggnaden ett taxeringsvärde innebär det att den du själv köpte stugan från har beskattats under de senaste fyra åren. I så fall kan också din köpare registrera ett ägarbyte för byggnaden genom att skicka in en kopia av köpehandlingarna från både ditt och din köpares köp.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Tova AnderssonRådgivare