FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/04/2021

Ska sparpengar ingå i en bodelning?

Hej! Jag undrar om personliga besparingar klassas som enskild egendom eller som giftorättsgods vid bodelning pga skilsmässa. Tex, jag har 60 000 kr på mitt sparkonto, och min man har 50 000kr. Pengarna är sparade av lön, och kommer inte av någon försäljning av fastighet eller liknande. Hur kommer dessa pengar räknas vid eventuell bodelning?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om personliga besparingar utgör enskild egendom och ifall de kommer att ingå i en eventuell bodelning. Reglerna som är relevanta för din fråga finns i äktenskapsbalken (förkortas ÄktB).

Vad ska ingå i en bodelning

När ett äktenskap tar slut ska en bodelning äga rum och makarnas egendom ska fördelas mellan dem, (9 kap 1§ Äktb). I bodelningen ska makarnas giftorättsgods ingå, (10 kap 1§ Äktb). Till giftorättsgods hör all egendom som inte är enskild egendom, (7 kap 1§ Äktb). Utgångspunkten är att all egendom som finns i ett äktenskap utgör giftorättsgods. Detta gäller oberoende om egendomen skaffades före eller under äktenskapet. En bodelning går till på så sätt att all giftorättsgods räknas in i bodelningen och läggs samman. Därefter kommer eventuella skulder dras av och värdet på det som återstår kommer slutligen delas lika mellan makarna (11 kap 2-3§§ ÄktB).

Vad klassificeras som enskild egendom

Enskild egendom ska följaktligen inte ingå i bodelningen och kommer inte delas mellan er. Till enskild egendom räknas egendom som gjorts till enskild genom äktenskapsord, villkor i testamente, gåvobrev eller försäkring, (7 kap 2§ Äktb).

För att pengarna på ditt sparkonto inte ska räknas med i en eventuell bodelning krävs att de har gjorts till enskild egendom. Detta kan ske genom att pengarna har tillförts genom arv, testamente eller gåva där det funnits förbehåll om att gåvan ska utgöra enskild egendom. Pengarna på ditt konto kan även undantas från bodelningen genom att ni upprättar ett äktenskapsförord om det.

Sammanfattning

Av frågan framgår att det rör sig om personliga besparingar som inte blivit enskild egendom. Mitt korta svar på din fråga är att pengarna på ditt sparkonto kommer inte räknas som enskild egendom och kommer förmodligen ingå i en eventuell bodelning.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Återkom gärna om du har ytterligare frågor.

Med vänliga hälsningar,

Mona TayounRådgivare