Skadades rättigheter vid trafikolycka

Hej,

Under sportlöven i slutet av februari 2018, min son 18 år, har blivit påkörd av en skoter i en skidåkning anläggning i Dalarna. Han blivit jätte svårt drabbat och skakad. Sen dess förutom psykiskt trauma och ångest har han legat på sjukhuset och rehab och har opererats flera gånger både för blodkärl och frakturer på höger hand och ben. Vår hemförsäkring täcker inte trafiken, men vi har barn försäkring fram till 25 år dagen. Barnförsäkringen säger eftersom en skoter har orsakat skadorna då måste trafikförsäkringen för skotern tar ansvar för hela händelsen. Vi har anmält olyckan till skoterns försäkringsbolag. De har inte uttryckt sig över händelsen än vilket är oroande. Det har gått drygt en och en halv månad från olyckan. Nu behöver vi veta vad är sonens rättigheter från alla försäkringar (skoterns trafikförsäkringen, våra hem- och barnförsäkring, skolans försäkring m.m.)? Hur ska vi följa processen för att få våra ersättningen och inte hamna i kläm mellan olika försäkringsbolagen? Som föräldrar har vi också blivit sjukskriven under några veckor och drabbats både, psykiskt och har haft inkomstbortfall. Vi är civilingenjör och biomedicin analytiker och jobbar inom teknik och vård respektive. Vår kunskap om juridik och försäkringar är lite och behöver vi professionell hjälp. Vi är jätte tacksamma för all grundläggande och detaljerad tips, råd och hjälp med en enkel och lättförståelig språk.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I Sverige är det obligatoriskt för i princip alla motorfordon att ha trafikförsäkring, just därför att den ska täcka de skador som uppstår i trafiken och då främst personskador. Det är alltså trafikförsäkringen för skotern som ska ersätta de skador din son drabbats av till följd av olyckan. Denna ersättning brukar benämnas som trafikskadeersättning.

Vad ersättningen omfattar
Trafikskadeersättning beräknas enligt skadeståndslagen. Detta innebär att din son har rätt till ersättning för;

1.) sjukvårdskostnader och andra kostnader (tex medicin mm.), samt skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära.

2.) inkomstförlust

3.) sveda och värk respektive lyte och men. Sveda och värk är ett begrepp som innefattar psykiskt och fysiskt lidande av övergående natur, medan lyte och men är av mer bestående karaktär.

Konkreta råd
Eftersom att skadorna ska täckas av trafikförsäkringen kommer troligtvis inga andra av era försäkringar att betala ut någon ersättning för detta. Mitt råd är därför att ta kontakt med det försäkringsbolag skotern var försäkrad hos igen och se till att de har gjort en skadeanmälan. Var noga med att ange alla besvär din son drabbats av och vilka kostnader ni/han har haft till följd av trafikolyckan. Ibland kan försäkringsbolag arbeta lite långsamt i dessa ärenden och det kan därför vara bra att höra av sig regelbundet för att se till att handläggningen av ärendet går framåt.

Rätt till juridiskt ombud
För trafikskadade har många försäkringsbolag något som kallas frivilligt åtagande. Detta innebär att man som skadad kan få rätt till gratis juridisk rådgivning under handläggningen av ärendet, dvs medan försäkringsbolaget bedömer skadan och hur mycket de ska betala ut. Detta betyder att din son kan ha rätt att få hjälp av en advokat att begära ersättning från försäkringsbolaget och att försäkringsbolaget står kostnaderna för den advokaten. Villkoren för detta kan skilja sig mellan olika försäkringsbolag så fråga det aktuella försäkringsbolaget hur deras villkor ser ut.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare