Skadegörelse att träffa bil med brandsläckare?

Hej

För några dagar sedan sprutade en vän till mig en brandsläckare utanför sitt hus för skojs skull. Oavsiktligt så kom lite pulver på en av grannbilen. Pulvret regnade bort under natten och inga skador har skett på bilen, ändå vill de att vännen betalar för en hel rekond och hotar annars med att polisanmäla händelsen. Finns det något att polisanmäla för? Tänker då ingen skada har egentligen skett..

Lawline svarar

Hej, och tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga!

Det som eventuellt skulle gå att polisanmäla är skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken (BrB)). För att det ska vara ett skadegörelsesbrott krävs dock att det har uppstått någon skada. Jag tolkar sin fråga som att det inte finns någon fråga att tala om.

Även för att kunna ha rätt till skadestånd krävs det förstås att det uppstår någon skada (2 kap. 1 § skadeståndslagen).

Sammanfattningsvis verkar det inte finnas något att polisanmäla, och inte heller något för din vän att betala.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Victor NilssonRådgivare