Skadegörelse häst

Hej,

Jag befann mig vid sidan av en privat väg, ca 2 meter in mot skogen var jag parkerad med min moped. Då kom en häst med sulky och hästen blev skrämd trots att mopeden var avstängd och jag stod still bakom. Den ändrade riktning mot mopeden (av vägen) och stegrade, ramlade och sparkade på mopeden i 1 minut. Det blev inget kvar av mopeden. Kan jag som mopedägare ha rätt till ersättning från ägaren (det var hans väg)?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det kommer till hästar bedöms skadestånd utifrån allmänna regler i skadeståndslagen. I 2 kap. 1 § skadeståndslagen framgår att den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar sakskada (mopeden) ska ersätta skadan. Det som förutsätts är med andra ord att skadan skedde på grund av vårdslöshet, vilket i ditt fall verkar svårt att styrka eftersom det verkar som att hästens agerande skedde på grund av att denna blev skrämd och inte på grund av att ryttaren agerade vårdslöst.

Du har emellertid möjlighet att vända dig till ditt egna försäkringsbolag och fråga vad som gäller vid ersättning av sakskada.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Amanda Strömblad LarssonRådgivare