Skadegörelse mobil

Hej.

Vad gör man om sambo kastatade på golvet min telefon?

Den är helt förstört . det går inte att reperera alls.

Och hon vill inte betala för. Mobilen som kostar minst 6000kr

Vad gör man då. Jag har bilder och min dottern är vittne.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din sambo har tagit sönder din telefon är det fråga om skadegörelse, vilket är ett brott som regleras i 12 kap. 1 § brottsbalken (BrB). Det du kan göra är att polisanmäla händelsen och skulle det leda till rättegång kan du dessutom yrka på skadeståndsanspråk, i enlighet med 2 kap. 1 § skadeståndslagen (SkL), då den som med flit eller av vårdslöshet vållar sakskada bör ersätta den. Du kan även driva skadeståndsanspråket separat, t.ex. om polisanmälan inte skulle leda till åtal.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, återkom gärna ifall du har fler funderingar!

Med vänlig hälsning,

Victoria NajafiRådgivare