Skadestånd - barn och föräldrars ansvar

Hej! Min pojkväns 10-åriga son har blivit ertappad med omfattande skadegörelse. Han har tillsammans med en kompis krossat rutor, sprejmålat en mc och inne i en fabrik, slagit på en bil mm. Pojken skyller på sin vän men det spelar ju ingen roll när de deltagit bägge två. Vi undrar naturligtvis vad som kommer att hända nu samt vilka kostnader som detta kan medföra. Om vi har ansvarsförsäkring, täcker den även pojkvännens skadestånd? Min pojkvän har absolut inga pengar över och kämpar redan som det är.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

Personer under 15 år kan inte bli straffrättsligt ansvariga för brott de begått (1 kap 6§ BrB). Däremot kan en civilrättslig process angående skadeståndsrättsligt anspråk bli aktuellt i princip oberoende av skadevållarens ålder. Det krävs att barnet varit oaktsamt eller agerat med uppsåt för att skadestånd ska aktualiseras. Tanken är som huvudregel att skadevållaren själv ska ersätta hela skadan, men när skadevållaren är under 18 år kan istället en skälighetsbedömning avgöra skadeståndsfrågan. Skadevållaren ska då ersätta skadan i den mån det är skäligt, d.v.s. beloppet kan jämkas. Hänsyn tas t.ex. till barnets ålder och mognad (ju yngre barn desto mildare bedömning) och handlingens beskaffenhet (uppsåtligt handlande eller ej) samt skadevållarens ekonomiska situation (ett litet barn har sällan några tillgångar). Här kan även ansvarsförsäkringen spela in. Om det finns en täckande sådan anses det som regel skäligt att skadestånd ska utgå i sin helhet. Denna regel återfinns i 2 kap 4§ SkL.

Har barnet orsakat skadan genom att begå brott kan förälder som har vårdnaden om barnet tvings ersätta skadan med sina pengar till en viss del. Föräldrarnas ansvar sträcker sig till en femtedel av prisbasbeloppet i socialförsäkringsbalken (2 kap 6,7 §§), för varje skadehändelse enligt 3 kap 5§ SkL. 2013 är prisbasbeloppet 44 500 kr och en femtedel av detta är 8 900 kr.

Skadeståndsanspråk kan i vissa fall riktas direkt mot föräldrarna. Föräldrar (de som har vårdnaden) är nämligen skyldiga att, i syfte att hindra barnet från att orsaka skada för någon annan, svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas, vilket framkommer i 6 kap 2§ st. 2 FB. Detta är ett uttryck för vårdnadshavarnas tillsynsplikt. Om en förälder t.ex. p.g.a. oaktsamhet brister i tillsynsplikten kan denne alltså bli skadeståndsansvarig för skador som barnet orsakat enligt de allmänna skadeståndsreglerna i 2 kap 1§ SkL.

Angående eventuell ansvarsförsäkring kan sägas att en sådan ofta ingår i hemförsäkringen. En sådan omfattar vanligtvis alla hushållets medlemmar. En ansvarsförsäkring är till för att ersätta det som försäkringstagaren åläggs att betala i skadestånd. Vanligt är dock att ett skadestånd som uppkommit genom ett uppsåtligt (brottsligt) handlande inte ersätts av försäkringsbolaget utan enbart olyckshändelser. Detta skulle t.ex. innebära att sonens uppsåtliga handlande inte ersätts men att ett skadeståndsanspråk riktat mot vårdnadshavaren angående oaktsamhet vid tillsynen skulle kunna täckas. Vissa försäkringsbolag ersätter även uppsåtligen uppkommen skada som orsakats av barn eller av person som handlat under inverkan av allvarlig psykiskt störning. Jag föreslår att ni kontaktar försäkringsbolaget och frågar vad som gäller för just er.

Om du själv vill titta närmare på nämnda lagrum se (https://lagen.nu/1972:207) för SkL, (https://lagen.nu/1949:381) för FB och (https://lagen.nu/1962:700) för BrB

Hoppas att jag kunde svara tillfredsställande på din fråga.

MVH/ Veronica Eriksson

Veronica ErikssonRådgivare