FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt05/09/2021

Skadestånd efter att ha snavat på trädgårdsmöbler?

Snavade på ett stolsben i trädgården. Fick revbensfrakturer. Grymma smärtor. Sjukskriven minst tre veckor. Bord och stolar placerade mitt på gräsmattan där man går igenom om man varit hos grannen.Bara en grind mellan gårdarna. Mkt mörkt på gården och de syntes inte. Bor i bostadsrätt med gemensam trädgård. En av de boende som placerat sitt bord och stolar där.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag tolkar det undrar du ifall du har rätt till skadestånd eller liknande från din granne eller föreningen.

För att man ska ha rätt till skadestånd för kroppsskador krävs att någon orsakat skadan genom vårdslöshet (SkL 2:1). En skada har onekligen skett och det finns ett orsakssamband mellan denna och att din granne ställde trädgårdsmöbler i trädgården.

Dock är det tveksamt att din granne agerat vårdslöst. Så länge det inte finns några regler i din förenings stadgar om att man inte får ställa möbler där eller att man måste ta in dem under natten ser jag inte hur man kan se det som vårdslöst. Föreningen kan knappast heller anses ha agerat vårdslöst genom att låta din granne ha sina möbler där.

Jag tror därför inte att du skulle få rätt till skadestånd. Jag kan självklart ha fel eftersom detta är en subjektiv bedömning och jag utgår endast från den lilla information jag har.

Jag hoppas detta besvarar din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline.

Adam WinqvistRådgivare