FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/10/2019

Skadestånd för köp av redan sjuk katt

En privatperson har köpt en raskatt 12v av en annan privatperson. Katten är veterinärbesiktigad innan försäljning. 19 dagar efter köpet visar det sig att katten har en polyp (tumör), som måste opereras. En dyr historia.

I köpekontraktet finns endast köpesumma och info om veterinärbesiktning, avmaskning och vaccination.

Vad har säljaren respektive köparen för skyldigheter / rättigheter i detta läge? Hur går köparen vidare?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att köpet av katten har gjorts mellan två privatpersoner och när katten blivit sjuk om köparen kan häva köpet, kräva ersättning eller liknande.

Vad för ersättning kan man kräva?

Eftersom det rör sig om två privatpersoner och en katt, som är lös egendom i lagens mening, kommer vi att använda oss av Köplagen (KöpL). Enligt köplagen har man rätt till avhjälpning, omleverans, prisavdrag eller hävning av avtal när det finns fel på det man har köpt (34 § - 39 § KöpL).Då avhjälpning och omleverans i princip är praktisk omöjlig när det kommer till djur är dessa alternativ inte aktuella. Detta eftersom man har fått en känslomässig koppling till djuret så kan detta inte bara ersättas med ett nytt. Det finns även inte tid att kontakta säljaren och kräva att denna ska avhjälpa problemet, alltså se till att katten blir frisk, katten hinner dö innan säljaren gör något.

Prisavdrag

Prisavdrag kan vara aktuellt i ditt fall då man har lyckats rädda livet på katten och vill behålla denna. Detta kan aktualiseras om omleverans och avhjälpning inte är aktuell, vilket stämmer i ditt fall (38 § KöpL).Man ska då beräkna ut vad katten kostat om man köpt den med sjukdomen, och mellanskillnaden mellan denna siffra och vad man faktiskt betalat för katten ska man få i prisavdrag.

Hävning

Hävning kan även vara aktuellt. Vid köp och fel/sjukdomar hos djur finns ingen direkt del av Köplagen som reglerar dessa händelser. Vi måste då vända oss till domar och praxis från Högsta domstolen där man har tolkat de generella regler som finns i Köplagen och avgjort om dessa kan användas.

Ett fall som kan vara till hjälp är NJA 1989 s 156.

I domen sägs det att för att fel ska finnas hos djuret ska djuret ha fått sjukdomen innan köpet har gjorts, det måste inte ha upptäckts vid själva köpet men vissa indikationer på att sjukdom finns bör existera. Om dessa krav uppfylls har köparen rätt att häva köpet.

I domen konstateras det även att om säljaren har försäkrat att ett djur är friskt och sådant inte är fallet, kan köparen få skadestånd. Det nämns specifikt att om ett veterinärintyg har lämnats som säger att djuret är friskt, men detta inte är sant, så har man rätt till skadestånd (enligt dåvarande 42 § Köplagen, nu är det 40 § Köplagen).

Vad gäller i ditt fall

Eftersom katten har cancer som upptäckts inom 19 dagar från köpet är det ytterst troligt att sjukdomen utvecklats och funnits vid köpet. Det borde inte vara troligt att cancern drabbade katten efter köpet då oerhört kort tid har gott. Nu är jag ingen expert på hur fort cancer utvecklar sig hos katter, ta gärna kontakt med en veterinär för att få mer exakt information.

Det är dock rimligt att anta att katten hade cancer när denna köptes, varav fel av varan vid köpet kan konstateras. Eftersom ett veterinärintyg hade getts till köparen så har säljaren försäkrat köparen om att katten är frisk, när sådant inte var fallet. Detta talar tydligt för att köparen kan häva köpet eller kräva prisavdrag, men även också at köparen kan kräva skadestånd för kattens sjukdom för de kostnader som har lagts ned på att få katten att tillfriskna.

Utifrån denna bedömning bör då alltså köparen kunna kräva prisavdrag eller häva köpet om denna vill, men även kunna få ut skadestånd för kostnader som drabbat denna.

Även viktigt att tänka på är att om man vill häva avtalet och få skadestånd är att katten då måste lämnas tillbaka till säljaren. Om man vill behålla katten men få viss kompensation för att katten var sjuk vid köpet är prisavdrag att föredra.

Jag rekommenderar att du tar kontakt med en jurist som är expert på köp av djur för att få mer exakt information och hjälp!

Hoppas du fick svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare