Skadestånd för skada på hunden.

Min man var i lördags ute och gick med våra hundar en dvärgpudel och en Tempelmix dom har samma storlek sen bor en granne längre bort två jakthundar stor är dom jämthundar tror det var en bekant som skulle rasta dom ägaren var bortrest när hundarna såg våra så drog dom i kopplet båda flög på våran pudel och högg henne så illa att hon var död när vi kom fram till djusjukhuset i Sundsvall verenärkostnaden blev 2.100 det skulle han betala ,men jag vill ha skadestånd för min älskade vän jag anser att det här är hundägarens skyldighet .En förtvivlad husse och matte och den andra hunden som letar efter den andra dom har varit tillsammans hela livet

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Vem är ansvarig för hunden?
Inom svensk rätt föreligger det ett ''strikt ansvar'' med att vara hundägare, vilket innebär att man alltid har ett ansvar för hundens agerande, 1§ Lag om tillsyn över hundar och katter. Vilka krav som ställs på hundägaren varierar beroende på omständigheterna, men man ska alltid göra sitt yttersta för att hålla hunden under kontroll.

Att hundägaren inte är närvarande vid skadetillfället friar inte denne från ansvar för de skador som hunden orsakar, 19§ Lag om tillsyn över hundar och katter.

Sammanfattningsvis har hundägaren alltid ett ansvar och är skadeståndsskyldig för de skador som dennes hund orsakar, även om hundägaren inte vållat skadan.

Ditt fall
Jag beklagar att detta kan låta okänsligt, men i lagens mening betraktas skador på hundar som sakskador.
Inom skadeståndsrätten ersätts endast sakskador för den faktiska skadan kopplad till skadetillfället och inte följdskador. Tråkigt nog ersätts inte affektionsvärdet för sakskador, utan endast de faktiska skadorna, 5:7§ Skadeståndslagen. I ditt fall är det veterinärkostnader och marknadsvärdet på din hund innan skadetillfället.

Jag är ledsen att det inte finns mer att göra, men jag hoppas du fick svar på din fråga.

vänligen,

Malcolm HamiltonRådgivare