Skadestånd för skadad bil

Hej. En pojke (kanske 6-8år gamal) kastade en stor sten rakt i backen mot min bil som stod parkerad på en bilparkering i Strömstad.Den slog ett stort märke i bilen. Pojken smet men jag gick efter och förklarade att jag behövde prata med hans föräldrar om detta. Först nekade han men ändrade sig efter att jag förklarat att jag hade flera vittnen. Visade sig att de var norrmän. Mamman ville inte att vi tog det via försäkringsbolagen då hon ansåg att det skulle bli billligare för henne så. Hon tog på sig fullt ansvar och att hon skulle stå för kostnaderna. Vi skrev vad som hänt på ett papper och att hon tog på sig detta och skulle stå för kostnaderna. Vi skulle lämna in bilen på verkstad och få kostnadsuppskattning så skulle hon betala. Några dagar senare får jag mail från henne där hon säger att enligt norsk lag behöver hon inte betala för vad hennes son gjort och att hon inte tänker betala. Hon anger att hon kände sig förvirrad och pressad när det hände och att det därför inte gäller det vi då skrev. Vad gäller? Är hon skadeståndsskyldig eller ej? Och om hon inte är det måste vi stå för självrisken? Skulle det hjälpa att göra en polisanmälan? Tack på förhand

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

För att ge dig ett tydligt svar kommer jag att dela upp din fråga i tre delfrågor:
1) Ska svensk eller norsk lag avgöra om skadeståndsskyldighet föreligger?
2) Är föräldrarna ansvariga för skadan?
3) Vad kan man göra nu?

1) Den här frågan är relativt enkel. Svensk lag gäller eftersom skadan uppkom i Sverige. Det följer av den sk Lex loci delicti-regeln som fastställs i bland annat NJA 1969 s. 163. Om hon enligt norsk lag är skadeståndsskyldig eller inte spelar alltså ingen roll i det här fallet!

2) När barn orsakar skador tar man hänsyn till flera faktorer för att avgöra om skadeståndsskyldighet föreligger. En faktor som väger tungt är om barnet skyddas av ansvarsförsäkring. Eftersom så verkar vara fallet här är min bedömning att pojken är ansvarig för skadorna på din bil, se https://lagen.nu/1972:207#K2P4S1. Era chanser att vinna i en eventuell process är därför goda enligt min bedömning.

Det är även möjligt att det här utgör ett brott nämligen skadestånd/åverkan. I sådant fall är föräldrarna ansvariga för skadorna, se https://lagen.nu/1972:207#K3P5S1.

3) Naturligtvis är föräldrarna inte skyldiga att använda sin ansvarsförsäkring även om det ofta är att rekommendera. Om de inte gör det kan du väcka talan i domstol här i Sverige (ta i sådant fall kontakt med ett ombud).

Mitt tips är ändå att göra en polisanmälan, informera föräldrarna att det är svensk lag som gäller och att de antingen får 1) betala reparationskostnaderna, 2) betala er självrisk eller 3) bli stämda i domstol.

Hoppas situationen blev tydligare och att det löser sig för er.

Vänliga hälsningar

Thomas BorgenfalkRådgivare