Skadestånd för trasig mobilskärm

Hej i Fredags så var jag i skolan och gick i korridoren med min mobil i handen, när jag gick så kom en annan kille och gick rakt in min högra axel, liksom det var nästan in vid bröstet ( jag är en kille), Min mobil flög minst 1 meter och den sprack över hela skärmen och slutade fungera. Efter att han gick in i mig och såg vad som hände så sa han bara oj och fortsatte att gå vidare i korridoren. Jag har ett flertal vittnen som såg händelsen och hur han gick ( han gick vårdslös). Jag gick senare till rektorn i skolan om hopp att hon kunde göra något åt det men hon sa att min mamma skulle ringa killens mamma privat. Min Mamma kunde inte ringa i Fredags av personliga skäl, men hon ska ringa på måndagen nästa vecka. Ifall killens mamma inte vill betala för skärmen ( det kostar 1700-2000kr ), kan jag anmäla händelsen för skadegörelse? Vi går i samma årskurs jag är 15 men jag osäker på hans ålder, antigen så är han 14 eller 15.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Kan du anmäla personen för skadegörelse?

För att någon ska ha gjort sig skyldig till skadegörelse krävs två saker. För det första måste personen ha förstört eller skadat egendom som någon annan har rätt till. För det andra krävs att personen gjorde detta med uppsåt. Att göra något med uppsåt kan ungefär översättas till att personen gjorde det medvetet. Det betyder att den som av misstag eller av vårdslöshet förstör eller skadar egendom inte kan hållas ansvarig för brottet skadegörelse.

Det kan vara svårt att bevisa att den här killen medvetet gick in i dig för att du skulle tappa din telefon. Min bedömning är därför att en polisanmälan kanske inte skulle komma särskilt långt. Men detta betyder inte att det inte finns något ni kan göra i den här situationen.

Skadestånd

Även om den här killen inte kan hållas ansvarig för brott så har han fortfarande skadat din egendom vårdslöst genom att gå in i din axel när du höll din telefon i handen. I så fall har du enligt skadeståndslagen rätt till skadestånd för den skada som uppstod på telefonen. Eftersom killen är under 18 år så är det hans föräldrar som ska betala skadeståndet.

Vad gör man om dom inte vill betala?

Om den här killens mamma skulle motsäga sig att betala för skärmen så kan det bli tvist. En tvist kan ytterst komma att avgöras i domstol. Ofta är det önskvärt att lösa det innan tvisten har kommit så långt. För att undvika att hamna där rekommenderar jag dig att kontakta de personer som var vittne till händelsen och se till att dom är beredda att go i god för att den här killen verkligen var vårdslös när han gick in i dig. Med deras vittnesmål är det mycket troligare att den här killen och hans föräldrar förstår att det inte tjänar någonting till att driva tvisten vidare.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare