Skadestånd för vårdslöst handlande i tjänsten

Städbolaget som städar hos oss gjorde så min 5 månader gamla laptop flög i golvet. Det är tydligt att datorn har fått sig en rejäl smäll. Flera repor + skärmen är något skev. Det verkar som att datorn funkar bra men frågan är ju hur det är med livslängden, det är ju fullständigt omöjligt att säga. Eftersom att skadan är svårbedömd, hur ska jag gå tillväga med mina ersättningskrav?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Vad säger rättskällorna?
Av andra kapitlet 1 § Skadeståndslagen (SkL) framgår det att "den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada skall ersätta skadan". Vidare säger tredje kapitalet 1 § SkL att en arbetsgivare ska ersätta sakskada som en arbetstagare orsakat genom fel eller försummelse i tjänsten. För att ersättning ska aktualiseras måste det utöver ett uppsåtligt eller vårdslöst handlande föreligga adekvans, det vill säga att skadan ska ha ett naturligt orsakssamband till handlandet.

Ditt fall
I din situation har en anställd i städbolaget orsakat dig en skada på din dator. Principalansvaret för arbetsgivaren enligt tredje kapitlet 1 § SkL gäller i detta fall och arbetsgivaren ska därför ersätta din skada på datorn under förutsättning att du kan du visa att reporna inte existerade innan händelsen och att skärmen var i bättre skick än vad den är nu.

Vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare