Skadestånd genom brott

Hej!

Min kollega har spridit en lättklädd bild av mig på min arbetsplats som jag skickade till honom i förtroende. Jag är chef och har nu fått sparken pga detta då jag varit provanställd men han får vara kvar trots inhyrd personal pga lögner han tagit upp med min chef. Han är anmäld för förtal. Om polisen väljer att inte ta ärendet vidare, har jag rätt att driva rättsprocessen privat? Eller är polisens nej ett nej?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Först och främst vill jag säga att det är bra att du anmälde personen i fråga för förtal. Eftersom att du anmält honom för det, kommer jag inte gå in på förtalsbrottet något mer.

Såsom jag uppfattar frågan undrar du om du kan driva processen om polisen väljer att inte fortsätta ärendet. Om polisen väljer att lägga ner ärendet, kan du inte längre driva en straffrättslig process. Det återfinns en bestämmelse i skadeståndslagens 2 kap. 3 § om kränkning. I den paragrafen, krävs det dock att din chef blir dömd för brottet. Således kan man sammanfattningsvis säga att ifall det mot förmodan blir som så att polisen lägger ner fallet, så kan du dessvärre inte göra något för att bedriva processen vidare eftersom det krävs enligt skadeståndslagen att kränkningen skett genom brott.

Filip BraunRådgivare