Skadestånd på grund av skadevållande arbeten i närheten

Har fått en lackskada höger sida på min bil. Lacken känns som sandpapper och på några ställen finns något som ser ut som stänk av något. Enligt pers jag pratat med blä skadehandläggare på BMW som titta på bilen kan de vara orsakade av stänk ifrån vinkelslip mm, som av heta arbeten.

Grannens son 16 -17 år, har arbetat med sin bil på parkeringen bredvid min och i sitt garage med öppen dörr, han har använt svets och vinkelslip.

Jag har pratat med mamman fler gånger, vi har även vart hos verkstad tillsammans för hon ville ha second opinion av vad som orsakat skadorna på min bil, om det kunde vara sonens arbete med vinkelsop och svets. De svarade att det är ju det troliga när sonen arbetat så nära min bil.

Nu tycker hon att jag ska ta det på min försäkring, för att det inte kan bevisas att sonens arbete med vinkelslip och svets har orsakat skadorna.

Finns flertalet vittnen som sett sonen utföra just detta. Vi bor i ett litet bostadsrättområde.

Får han ens utföra "heta arbeten" på detta viset?

Känns fel att jag ska stå för reparation/omlackering av min bil. Jag måste väl kunna ha min bil parkerad på min parkeringsplats utan risk? Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du ska givetvis kunna ha din bil parkerad på din parkeringsplats. Enligt skadeståndslagen ska den som orsakar en sakskada ersätta skadan (2 kap 1 § skadeståndslagen). Lagen innehåller ett outtalat krav på att den som orsakar en skada måste vara oaktsam (vilket till exempel innebär att någon som ramlar i en trappa, håller en annan persons mobil i handen varpå mobilen går sönder i fallet inte är skadeståndsskyldig om det till exempel varit en oförutsedd isfläck i trappan), vilket såsom du beskriver situationen tycks vara fallet nu. Det betyder att grannens son ska ersätta skadan ekonomiskt, förutsatt att det är han som orsakat skadan. Kan inte verkstaden avgöra saken, kan dock inte jag heller lova att skadan beror på grannens son.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare