Skadestånd vid åtalsunderlåtelse

Hej, jag blev nyligen offer för bedrägeri och polisanmälde personen. Förundersökning lades ner pgv åtalsunderlåtelse. Kontaktade brottsoffer myndighet för att kanske få ersättning och få tillbaka pengarna, Ingen vidare hjälp där. Vad kan man göra för och få ersättning? Vad är sannolikheten att stämningsansökan går igenom sånna fall?

Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaren på dina frågor finns i rättegångsbalken (här)

Eftersom åklagaren enligt 20 kap 7 § RB valt att inte väcka åtal så kan du inte få hjälp av åklagare för att få någon form av ersättning. En åtalsunderlåtelse innebär att åklagaren har ansett att det av processekonomiska skäl inte finns tillräckliga skäl för att väcka åtal. En förutsättning för att kunna underlåta åtal är att inte något väsentlig allmänt eller enskilt intresse åsidosätts. Riksåklagaren har uttalat sig att enskilda intressen under runt 23 000 kr kan motivera en åtalsunderlåtelse.

Vad kan du göra åt detta? Det praktiskt mest relevanta du kan göra får att få ersättning för bedrägeriet är att väcka en skadeståndstalan mot den som begått bedrägeriet. Detta är inte ett brottmål, utan ett tvistemål. Enligt 2 kap. 2 § skadeståndslagen kan man få ersättning för förmögenhetsskador (alltså att du blivit av med pengar). En sådan talan väcker du genom att inkomma med en stämningsansökan till tingsrätten (42 kap. 1 § RB). Viktigt att tänka på är att du måste stå för all bevisning själv, samt att du kan komma att stå för rättegångskostnader om du förlorar målet (18 kap 1 § RB). Om det rör sig om mindre summor du vill ha ersättning för står parterna ofta för merparten av sina egna kostnader (18 kap. 8 a § RB). Chansen att du lyckas med din talan kan jag inte svara på, då det beror på omständigheterna i fallet.

Hoppas detta besvarade din fråga!

MVH,

Fredrik HolmströmRådgivare