Skadestånd vid brottmål

Hej!

Nyligen blev min flickvän TROLIGEN utsatt för våldtäkt av en annan kille. Brottets rubricering är våldtäkt. Rättegången är ännu inte genomförd och kan därför bara utgå ifrån att fallet slutar i den riktningen som hon vill.

Det som vi undrar är följande: hennes försvarsadvokat har yrkat på ett skadestånd på över 100 000kr. Detta yrkande, vad innebär det i praktiken? Är det detta belopp som kommer att betalas ut om hon får rätt eller inget alls, eller kan rätten justera detta belopp till ett mindre belopp om det anses var mer skäligt?

Med andra ord: Är detta belopp satt i sten om rättegången tyder på att denna killen är skyldig eller kan beloppet komma att ändras av andra parter i rättssalen? Fick höra något om att det man yrkar på ofta halveras och liknande, kan det ske?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga berör skadeståndsyrkande vid brottmål.

För det första så grundar sig en skadeståndstalan vid brottsmål på att den åtalade, faktiskt döms till något brott. Är den åtalade skyldig enligt domstol så kan målsägande ha rätt till skadestånd. Domstolen kan aldrig döma ut skadestånd till ett högre belopp än vad som yrkats.

Men precis som du är inne på i din fråga, står det domstolen rätt att döma ut ett lägre skadeståndsbelopp än vad som yrkats på om det finns rimliga skäl för det. Stor vikt i bedömningen läggs på de aktuella omständigheterna i varje fall, vilket kan medföra att skadeståndsersättningen kan variera.

Så även om domstolen i ditt fall anser att den åtalade är skyldig så behöver det inte betyda att målsägande får 100 000 i skadestånd, det är upp till domstolen att avgöra.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare