Skadestånd vid misshandel

Hej, min son blivit fysisk misshandlad i sin skola, då han fått in 3 slag, en på ryggen, andra och tredje på ansiktet. Vilket lett till lindriga skador. Nu mår han psykiskt dåligt och skolan har stängt av den andra eleven i 2 veckor som misshandlat min son.

Skolan har även polisanmält eleven samt hjälpt göra en ansökan för ersättning.

Han är försäkrad genom skolan så min fråga är, blir det någon ersättning? Hur mycket?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till oss på Lawline med din fråga!

I första hand vill jag beklaga vad din son blivit utsatt för. Jag kan tyvärr inte uttala mig om några konkreta summor som din son kan få i ersättning för skadorna men kommer att gå igenom vilka kostnadsposter som normalvis omfattas och kan utgå till din son som blivit misshandlad.

Reglerna som är relevanta i ditt fall finns i skadeståndslagen (SkL).

Skadestånd till den som tillfogats personskada omfattar ersättning för:

1. sjukvårdskostnad och andra kostnader för den skadelidande, inbegripet skälig kompensation till den som står den skadelidande särskilt nära,

2. inkomstförlust

3. sveda och värk (5 kap. 1 § SkL).

Utöver detta kan din son även få s.k. kränkningsersättning (5 kap. 6 § SkL). Ersättningens storlek beror på hur brottet gått till och allvarligare brott leder oftast till högre ersättning. Enligt brottsoffermyndigheten är ersättningen för misshandel av mindre grovt slag, såsom du beskrivit, normalvis mellan 5 000 - 10 000 kr .

Vad gäller försäkringen genom skolan måste du tyvärr vända dig till skolan och försäkringsbolaget för att ta reda på huruvida din son kan få ersättning, då detta beror på försäkringsvillkoren.

Jag hoppas att mitt svar har varit någorlunda till hjälp. Återkom gärna om ni har ytterligare frågor.

Vänlig hälsning,

Nhi TranRådgivare