Skadestånd/Brottsskadeersättning

Jag har blivit tilldömd 16 000 i skadestånd för en grov misshandel. Jag undrar hur jag ska få pengarna?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss med din fråga.

Skadestånd/Brottsskadeersättning

Den som begär ett brott är oftast skyldig att ersätta skadorna som uppkommit, så kallat skadestånd. Målsägande brukar således kräva gärningspersonen på skadestånd. Det är sedan domstolen som beslutar om skadeståndets belopp och fastställer detta.

Det sker bara ibland att gärningsmannen betalar skadeståndet direkt då han blir dömd till att göra det. Det är mycket vanligare att gärningsmannen inte betalar frivilligt, att den är motvillig att betala eller inte har den ekonomiska förmågan att betala. Att man har fått rätt till utdelning av skadestånd så innebär det inte i verkligheten att man kommer få ut en summa pengar direkt.

Det förekommer att brottsoffret får hjälp från Kronofogden att indriva sitt skadestånd, eftersom domstolen brukar kontakta kronofogden när dem har dömt ut ett skadestånd. Kronofogden kan då genomföra en undersökning av den dömdes ekonomiska situation. Om det visar sig att gärningspersonen har tillgångar tillgängligt (inkomst, likvida medel), så ser Kronofogden till att brottsoffret får sina pengar.

Om det däremot är flera gärningspersoner som döms för samma brott, så har de solidariskt ansvar för att betala skadeståndet. Då kan man kräva hela beloppet från en av gärningspersonerna.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Emma GuranderRådgivare