Skadeståndets omfattning vid sakskada

Hej!

Vid ett restaurangbesök så råkar en servitör knuffa ner min mobil i golvet så den får repor. Jag tar upp detta på plats och får godkänt att mejla in ett kvitto för lagning. Innan jag lämnade in mobilen så kontaktar jag restaurangen via mejl och dubbelkollar att detta är godkänt, jag får till svar att det är godkänt och det är bara att mejla kvittot efter lagning. Detta finns alltså i skrift på mejl. När jag lämnat in den och skickat in kvittot så säger restaurangen att summan är för hög och dom erbjuder att betala en kostnad som skulle motsvara min självrisk på en försäkring, en försäkring som jag inte har.

Har jag någon rätt att kräva fulla summan av restaurangen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelserna som reglerar din situation hittar vi i skadeståndslagen. Om det kan konstateras att servitören av oaktsamhet orsakat skadan på din telefon är servitören skadeståndsskyldig (2 kap. 1 § SkL). I det här fallet verkar servitören/restaurangen erkänt oaktsamhet eftersom de tagit på sig ansvaret för betalning av reparation. Eftersom servitören var i tjänst och orsakade skadan av oaktsamhet ska restaurangen ersätta skadan (3 kap. 1 § SkL). Ersättningen ska omfatta kostnaden för reparation av telefonen (5 kap. 7 § SkL). Att du saknar försäkring för telefonen saknar betydelse för hur mycket restaurangen ska ersätta (se NJA 2017 s. 371). Sammanfattningsvis kan sägas att restaurangen är skyldig att betala hela reparationskostnaden för telefonen.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare