Skadeståndsansvar

Hej!

Min son 15 år skulle säga en sak till sin kompis. Kompisen hade hörlurar på sig. Min son lyfter på ena luren, för att säga det han ska och den råkar brytas av. Hörlurarna kostar nya ca 1300. De var köpta i julas enl kompisens pappa och kräver oss på ersättning för reparation, som kostar 1100. Måste vi ersätta med hela beloppet? Den trasiga delen finns att beställa från USA, som skulle kosta oss 150:- Men då gäller inte garantin, säger kompisens pappa. Jag har krävt ett inköpskvitto, för att se att de verkligen köptes i julas. De kan ju varit äldre (min son säger att de var väldigt slitna). Ej fått ngt kvitto ännu. Om det inte finns ngt kvitto, gäller ju inte garantin i alla fall. Åldersavdrag? Vad gäller i detta fall? Har jag rätt att kräva kvitto osv?

Med vänlig hälsning

M-L

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I 2 kapitlet 1 § i Skadeståndslagen så står det att man är skyldig att ersätta skadan om man genom vårdslöshet eller avsikt orsakat person- eller sakskada. Men, kraven på vårdslöshet är ganska höga, och av vad som framgår av din framställning så var inte din son vårdslös i sitt agerande då han endast försökte lyfta en hörlur.

Det finns antagligen ingen skadeståndsskyldighet till följd av att han lyfte en hörlur, dock kan kanske hans kompis vända sig till tillverkaren och reklamera varan om den är så pass ny som han påstår. Eftersom de heller inte kan visa något kvitto och om de är uppenbart slitna så kommer det bli väldigt svårt för din sons kompis att få ersättningsbeloppet de yrkar för. En stämningsansökan för hörlurarna skulle kosta 900kr vilket skulle motverka syftet att kräva dig på ersättningsbeloppet.

Hoppas jag har besvarat din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare