Skadeståndsansvar för barns vållande

Hej! Jag har en son på 8 år som går i klass två. Förra veckan hamnade han och en annan kille i bråk, de båda fäktades med armarna mot varandra och det slutade med att den andre killens glasögon for i backen, hur mycket de är sönder har vi inte fått veta utan det är endast rektorn som ringt oss och sagt att de är sönder och att jag är betalningsskyldig för de. Ingen verkar riktigt veta hur detta ska lösas. Skolans försäkringsbolag kunde inte svara på frågan då den andra pojken inte fick några personskador och behövde uppsöka läkare.

Mvh Sanna

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Skadestånd i utomobligatoriska relationer (relationer som inte hänför sig till avtal) regleras genom skadeståndslagen. 1 kap. 1§ skadeståndslagen.

Utgångspunkten för skadeståndsskyldighet är att man uppsåtligen eller genom vårdslöshet har vållat person eller sakskada. 2 kap. 1§ skadeståndslagen. För barn under 15 år ska en speciell bedömning göras gällande vårdslösheten, denna bedömning är således annorlunda för den som sker för vuxna. I ert aktuella fall rör det sig om en sakskada.

Enligt 2 kap. 4§ skadeståndslagen ska den som då han är under 18 år vållar skada enligt 1§ ersätta denna i den mån det är skäligt i hänsyn till hans ålder och utveckling, handlingens beskaffenhet, föreliggande ansvarsförsäkring och andra ekonomiska förhållanden samt övriga omständigheter. 2 kap. 4§ skadeståndslagen.

I den mån er son skulle anses vårdslös enligt 2 kap. 1§ så är han således endast ersättningsskyldig i begränsad mån.

Föräldrar har enligt 3 kap. 5§ skadeståndslagen ett strikt ansvar att ersätta sakskada som barnet vållar genom brott. Här krävs således att ett brott föreligger i straffrättslig mening (ringa misshandel, stöld etc.) vilket utifrån de omständigheter du beskriver verkar högst icke troligt.

Slutsatsen är således att er son eventuellt skulle bli kunna bli skadeståndsskyldig för att ersätta reparationen av glasögonen, men då krävs som sagt att han anses uppsåtligen eller av vårdslöshet ha vållat skadan, vilket inte behöver vara givet. Skadeståndsskyldigheten ska som tidigare baseras på 2 kap. 4§ skadeståndslagen vilket innebär en jämkning av eventuellt skadestånd ska ske. Ersättning av sakskada regleras i 5 kap. 7§ skadeståndslagen.

Slutligen så är jag medveten att allt detta kan verka väldigt uppblåst för ett bråk i skolan mellan två barn, men det är min uppfattning om hur konflikten skulle lösas skadeståndsrättsligt. I en mer verklighetsanknuten analys så skulle jag vilja ge rådet till er att ni i samråd med det andra barnets föräldrar och skolan kommer överens om hur situationen ska lösas för att undvika en fortsatt konflikt. Det torde vara väldigt olyckligt för alla parter om det skulle behöva gå till domstol för att avgöra skadeståndsskyldigheten.

Vänligen,

Christopher EscalanteRådgivare